5 فیلم شهر هوشمند

فیلم شهر هوشمند و 5 ساخته برتر آن

تخیل یکی از قوی‌ترین محرک‌ها برای ساختن فردایی بهتر و دلیل ساخته شدن بسیاری از وسیله‌های مورد استفاده روزمره ماست. امروز به معرفی 5 فیلم حوزه شهر هوشمند که سال‌ها قبل از اختراع این وسیله‌ها، توسط تخیل افراد ساخته شده بود، می‌پردازیم.

همواره افرادی در لحظه حضور داشته‌اند که بسیار جلوتر از زمان خود فکر می‌کنند و با تماشای دنیا از لنزی ورای آنچه که هست، زندگی را راحت‌تر می‌کنند.

شاید بتوان گفت این افراد با سختی‌هایی که در حال به خود می‌دهند، زندگی آیندگان را مطلوب‌تر می‌کنند تا آنها نیز زندگی را برای نسل بعد راحت‌تر کنند.

همانطور که انیشیتن بیان کرده: ” منطق، شما را از نقطه «الف» به نقطه «ب» می‌رساند اما تخیل (تصور) شما را همه جا می‌بَرَد.”

 

Blade runner  ساخته سال 1982

شاید شما هم مثل بسیاری از جوانان دهه 70 انتظار داشتید تا اواسط دهه سوم زندگی خود سوار بر ماشین‌های پرنده شوید و به این صورت از ترافیک خلاص شوید.

از دهه 1950 وعده ماشین‌های پرنده به ما داده شده است اما به کمک دنیای سینما و تخیل کارگردانان و نویسندگان این فیلم،  این مورد بخصوص را در کنار موارد دیگری که شما را به تعجب می‌اندازد مشاهده می‌کنید.

WarGames تولید سال 1983

فیلم جنگ باز‌ی‌ها که داستان فیلم در مورد دانش آموز پایه دبیرستان است که در جست‌وجوی بازی کامپیوتری جدید خود بشکلی ناخواسته یک ابر رایانه نظامی را هک می‌کند؛ جنبه‌هایی که از خطرات یک جامعه متصل می‌بینیم، بعلاوه گاهی یک اشتباه کوچک منجر به جنگ جهانی هسته‌ای می‌شود!

هر چند که با دسترسی راحت‌تر به اینترنت، مفاهیمی مثل هک بیشتر معنی پیدا کرد اما شاید در سال 1983 افراد اندکی در پی امنیت شبکه یا مفاهیمی از این دست بودند.

دغدغه اصلی این فیلم نشان دادن اهمیت امنیت شبکه، بخصوص برای دولت‌ها است هر چند که از سال ساخت این فیلم تا کنون، تغییرات بسیاری در ساختار شبکه و دولت‌ها رغم خورده است.

 

Total Recall محصول 1990

اگر اخیرا ویدیوهای منتشر شده از خودروی خودران بدون سرنشین تسلا را مشاهده کرده باشید، با این فیلم اکشن- تخیلی ارتباط خوبی برقرار می‌کنید.

نکته جالب این فیلم علاوه بر سال ساخت آن، ربات‌هایی هستند که در حال رانندگی و گفت‌وگو با سرنشین خودرو است. البته ظاهر ماشین هم در نوع خود قابل توجه است.

 

The 5th element ساخته شده در سال 1997

در این فیلم دانشمندان با استفاده از تکنولوژی پیشرفته پرینتر سه بعدی، تکه‌های بدن کاراکتر را بر اساس DNA بازسازی شده او بازسازی می‌کنند.

هر چند که کاربرد حقیقیی پرینت سه بعدی با آنچه که در فیلم مشاهده می‌کنیم متفاوت است اما آنها نوید استفاده از پرینت سه بعدی برای ساخت پل‌ها، ایستگاه اتوبوس ، دفترهای اداری و خانه را به ما می‌دهند.

 

Minority Report محصول سال 2002

پنجمین و آخرین فیلم حوزه شهر هوشمند، فیلمی جذاب در ژانر اکشن-تخیلی با کارگردانی استیون اسپیلبرگ و بازی بی‌نظیر تام کروز که بسیاری از تکنولوژی‌های آینده را به رخ می‌کشد.

تحلیل پیشگویانه که شامل فنون اجرایی تحلیل آماری، پرسش‌های تحلیلی، مدلسازی و یادگیری ماشین است را در این فیلم مشاهده می‌کنیم که به زیبایی تبلیغات هدفمند را نشان می‌دهد.

علاوه بر تبلیغات هدفمند، نکته جالب دیگری که این فیلم به آن اشاره دارد، کیوسک‌های ارائه دهنده wi-fi هستند که مردم از آن نقشه شهر را دریافت می‌کنند.

وظیفه این کیوسک‌ها دریافت اطلاعاتی از مردم نظیر؛ ip آنها، نوع تلفن همراه آنها و استفاده ازین اطلاعات برای نشان دادن تبلیغات هدفمند است.

توصیه می‌کنیم اگر علاقه مند به حوزه شهر هوشمند و تکنولوژی های پیشرفته هستید، به دیدن فیلم‌هایی از این دست بپردازید، چرا که این نوع فیلم ها علاوه بر جذابیت موضوعی و بصری که دارند، می‌توانند الهام بخش در راستای خلاقیت و ایده پردازی شما در این حوزه ها باشند.

 

تیم محتوا:

نویسنده: مهدی علیپور

اصلاح: شقایق سخته

طراح عکس: مریم بهاری

سئوشده توسط: مریم بهاری

اسکرول به بالا