برترین شتابدهنده‌ شهر هوشمند

برترین شتابدهنده‌ شهر هوشمند در ایران و جهان

برترین شتابدهنده‌ شهر هوشمند

استارتاپ های فعال در زمینه شهر هوشمند، با برطرف کردن چالش های امروزه زندگی شهری ، سعی در بهبود ارائه خدمات به شهروندان و افزایش کیفیت زندگی شهرنشینی دارند. در این مقاله به بررسی و معرفی برترین شتابدهنده های ایران و جهان درحوزه شهر هوشمند میپردازیم.

شهر هوشمند

شهر هوشمند شهری است که با استفاده از اطلاعات ابزارهای الکترونیکی و حسگرها،  به خدمت رسانی و کنترل کیفیت خدمات به شهروندان می‌پردازد.

در این راستا،  داده های جمع آوری شده از شهروندان، دستگاه ها و ساختمان‌ها جهت نظارت و مدیریت سیستم های ترافیکی و حمل و نقل، نیروگاه ها، آب و برق، شبکه های آبرسانی، زباله، کشف جرم، سیستم های اطلاعاتی، مدارس و کتابخانه‌ها پردازش و تحلیل می شوند.

شتابدهنده تخصصی

شتابدهنده ها با هدف ارائه خدماتی چون آموزش، فراهم آوری زیرساخت، مربی گری و منتورشیپ، برنامه ریزی و نظارت، و حمایت مالی و سرمایه گزاری به فعالیت استارتاپ ها شتاب داده و آنها را آماده ورود به بازار سهام کسب و کار می‌کنند. آموزش ها در شتابدهنده ها عموما به دو بخش عمومی(مفاهیم کلی راه اندازی کسب و کار) و تخصصی (آموزش های مخصوص زمینه فعالیت استارتاپ) تقسیم میشوند. در شتابدهنده های تخصصی اما تمرکز بیشتر بر حوزه خاصی در فعالیت های آموزشی و منتورشیپ صورت می‌گیرد.

شتابدهنده های حوزه شهرهوشمند شتابدهنده هایی هستند دارای شبکه غنی از افراد متخصص این حوزه می‌باشند. به علاوه آموزش های فنی و تخصصی در سطح کیفی بالا نسبت به سایر شتابدهنده های عمومی ارائه می‌گردند.  همچنین منتورشیپ و نظارت توسط افراد خبره حوزه شهرهوشمند صورت می‌گیرد.

شتابدهنده های شهر هوشمند جهان

Smart City Works، شتاب دهنده کسب و کار نسل بعدی و یکی از اولین شتاب دهنده های جهان است. این شتابدهنده به طور انحصاری بر روی فناوری شهری و بهبود قابلیت زیست، عملیات و انعطاف پذیری شهرها تمرکز دارد و به عنوان یکی از ده شتاب دهنده برتر شهر هوشمند که در سطح جهان فعالیت می‌کند.

 

SmartMyCity، یک مرکز فناوری مستقردرسنگاپور است و اخبارحوزه شهر هوشمند و به روزترین اطلاعات مربوط را به علاقه مندان این حوزه ارائه می دهد. در ادامه نیز این مرکز تعدادی از برترین شتابدهنده های حوزه شهرهوشمند در سرتاسر دنیا را معرفی می‌کند.

  1. کوالکام مستقردرکالیفرنیا
  2. Urban-Xمستقردرنیویورک
  3. شتاب دهنده شهرهای هوشمند استرالیا در سنگاپور
  4. CityZone در تل آویو
  5. Dubai Smart City در دبی
  6. Greater Bay در چین
  7. Scale Osaka در ژاپن
  8. Tribeدرسنگاپور
  9. دانشگاه Singularity GSP در دانمارک
  10. Arcadis در آمستردام

در ایران نیز در چند سال اخیر با توجه به گسترش استارت اپ ها و همچنین درک لزوم پرداختن به حوزه ی شهر هوشمند شتابدهنده هایی در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. ما در اینجا تعدادی از شتابدهنده های فعال شهرهوشمند را معرفی می‌کنیم.

  1. مرکز نوآوری نکسترا فعال در حوزه اینترنت اشیاء، شهر هوشمند، امنیت سایبری، فناوری‌های ارتباطاتی و مخابراتی و بلاکچین واقع در تهران پردیس فنی دانشگاه تهران
  2. شتابدهنده اسمارت ایکسفعال در کشاورزی و سلامت هوشمند واقع در تهران
  3. گرین تک فعال در حوزه های شهرهوشمند، اینترنت اشیاء، کلان داده و امنیت سایبری واقع در تهران و مشهد

با توجه به تغییرات روزافزون تکنولوزی و گسترش نیازهای شهروندی دراینده باید شاهد رشد و اغاز به کار استارت اپ های نوظهوری در زمینه شهر هوشمند بود که این امر نیاز به گسترش مراکز شتابدهی تخصصی  و کارامد حوزه شهر هوشمند را بیش از پیش نمایان مطرح کرده است .

اگر صاحب ایده، تخصص و یا استارتاپ در حوزه شهرهوشمند هستید به آدرس nexterafactory.com  سر بزنید و در قسمت پیوستن به ما، مشخصاتتون رو وارد کنید تا به شبکه تخصصی و حمایت های ما بپیوندید.

 

تیم محتوا:

نویسنده: علی شفیعی،

اصلاح: شقایق سخته

طراح عکس: مریم بهاری

سئوشده توسط: مریم بهاری

اسکرول به بالا