معرفی 10 سرمایه‌ گذار خطر پذیر در ایران

معرفی 10 سرمایه‌ گذار خطر پذیر در ایران

سرمایه گذار خطر پذیر یکی از عوامل محرکه در رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و کسب‌و‌کارهای نوپا است. مطالعات نشان می‌دهد؛ کسب‌و‌کارهایی که توسط شرکت‌های سرمایه گذاری خطرپذیر آغاز به فعالیت نموده‌اند بر حسب عملکرد، سودآوری و قیمت بازار سهام بهتری نسبت به رقبای خود دارند.

اکنون استارتاپ‌ها پس از طی کردن مراحل اولیه رشد خود در مراکز نوآوری و شتابدهنده‌ها به جذب سرمایه در راندهای بعدی نیاز بسیار زیادی دارند. باید بدانید که بسیاری از استارتاپ‌های داخلی و خارجی در صورت موفقیت در جذب سرمایه از سرمایه گذاران خطر پذیر، تا حد بسیاری رشد و امنیت خود را برای ورود به بازار مربوط را تضمین می‌کنند و این امکان را دارند که با وسعت بیشتری به توسعه کسب‌و‌کار و ایده‌های خود بپردازند. 

در ایران نیز چنین مجموعه‌هایی برای کمک به رشد و توسعه ایده‌ها و استارتاپ‌های مستعد وجود دارد و تا کنون نمونه‌های بسیاری از موفقیت در سرمایه‌گذاری آنان را شاهد بوده‌ایم. 

در این مقاله با توجه به اهمیت سرمایه گذاری خطر پذیر، به معرفی ۱۰ سرمایه گذار خطر پذیر در ایران می‌پردازیم.

1_ برکت

موسسه دانش بنیان برکت به عنوان بازوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مجموعه خدماتی را در حوزه فناوری‌های نوین مالی (فین‌تک)، سرگرمی و فناوری‌های خلاق، فناوری‌های نرم افزاری، خدمات و مدل‌های تجاری خلاقانه محتوا و فناوری‌های سخت‌افزاری پیشرفته را برای تیم‌ها و نخبگان ایرانی در زیست ‌بوم کارآفرینی کشور فراهم می‌کند.

موسسه دانش بنیان برکت

2_ اسمارت آپ  

مجموعه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ اقدام به سرمایه گذاری خطرپذیر در مرحله Early Stage و ارائه خدمات در ۴ بخش منتورینگ، منابع انسانی، مالی و حقوقی می‌کند. فرآیند سرمایه گذاری در اسمارت آپ شامل شش مرحله، درخواست پذیرش، پذیرش درخواست، ارائه در حضور کارشناسان خبره، ارائه در حضور سرمایه گذاران، راستی آزمایی، مذاکره و عقد قرارداد و در نهایت سرمایه گذاری است. از جمله مراکز سرمایه گذاری شده توسط اسمارت آپ می‌توان به وینداد و ویترین نت اشاره کرد.

سرمایه گذاری اسمارت آپ

3_ رایان ونچرز

شرکت سرمایه‌گذار خطر پذیر رایان ونچرز (CVC) بر روی استارتاپ‌های خارج شده از شتابدهنده‌ها با هدف کمک به رشد و توسعه اقتصادی،کارآفرینی و توسعه فناوری سرمایه‌گذاری و به ارائه خدمات می‌پردازند. از جمله مراکز سرمایه گذاری شده توسط رایان ونچرز می توان به اینستاچاپ و دیالوگ اشاره کرد.

4_ حصین

موسسه حصین یک صندوق‌ سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) است؛ که در حوزه امنیت و فناوری اطلاعات با رویکرد حمایت و فراهم کردن بسترهای مورد نیاز،کسب‌و‌کارهای نوپا و دانش بنیان ایجاد شده است. از جمله مراکز سرمایه گذاری شده توسط موسسه حصین می‌توان به طاقچه و مایکت اشاره کرد.

5_ نوآوری مالی پارس

گروه نوآوری مالی پارس “پارس فاندینگ” با بررسی توانمندی کسب‌و‌کارها از 4 منظر مالی و حقوقی، فنی و تکنولوژی، بازار و آینده کسب‌و‌کار و استراتژی ورود به بازار اقدام به تامین مالی از طریق جمع سپاری و نهادی استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای کوچک می‌پردازد. از جمله مراکز سرمایه گذاری شده توسط پارس فاندینگ می‌توان به مه کالا، بیبی پرو و دنگی پال اشاره کرد.

6_ حرکت اول

شـرکت کسـب‌وکارهای نوپای حرکت اول به عنوان بازوی حمایتی و سرمایه گذاری همراه اول در راستای حمایت از کسب‌وکارها بر روی استارتاپ‌ها سرمایه گذاری می‌کند. از جمله مراکز سرمایه گذاری شده توسط حرکت اول می‌توان به هاب بهشتی واقع در دانشگاه شهید بهشتی، هاب اصفهان و هاب شیراز اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری حرکت اول

7_ آفرینش

شرکت ایده پردازان نوین تحت برند تجاری سرمایه گذار خطر پذیر آفرینش با هدف تسهیل، فرآیند سرمایه‌گذاری خطرپذیر اقدام به سرمایه گذاری در حوزه فعالیت‌های فین تک، خدمات پزشکی، تبلیغات، بیمه و گردشگری زیست بوم کارآفرینی کشور می‌کند. از جمله مراکز سرمایه گذاری شده توسط آفرینش می‌توان به به پروژه آی‌لینک (I link) و زربن اشاره کرد.

8_شریف وی سی

صندوق سرمایه گذار خطر پذیر شریف وی سی وابسته به دانشگاه صنعتی شریف است که در طی سال‌های اخیر اقدام به سرمایه گذاری در حوزه‌های خدمات و محصولات بر پایه سلامت، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و… می‌پردازد. از جمله مراکز سرمایه گذاری شده توسط شریف وی سی می‌توان به نت برگ،تیکت، فناوری پلیمری پویش و هدهد اشاره کرد.

9_کارن کراد  

سامانه تامین مالی و سرمایه گذاری کارن کراد به منظور توسعه اکوسیستم کارآفرینی در فضای کشور اقدام به جذب منابع مالی برای استارتاپ‌ها در تمامی حوزه‌ها و برگزاری رویداد های مختلف در حوزه سرمایه گذاری و کارگاه های آموزشی می پردازد. از جمله مراکز سرمایه گذاری شده توسط کارن کراد می توان به ایده رو و رادیولوژی بهیار اشاره کرد.

10_ لوتوس

سرمایه گذاری خطرپذیر رویش لوتوس به عنوان واسطه‌گر مالی، سرمایه سرمایه گذاران استراتژیک و فرشتگان سرمایه گذار را دریافت کرده و به صورت مستقم بر روی حوزه های سلامت، بیوتکنولوژی و فناوری مالی سرمایه گذاری می کند.

همان‌طور که در مقدمه عنوان گردید، سرمایه گذاری خطر پذیر (VC) هم چون مراکز رشد، استارتاپ استودیو‌ها و شتابدهنده‌ها نقش به سزایایی در حمایت از کارآفرینان جوان ایرانی و تحقق آرزوهایشان در قالب کمک به تجاری‌سازی ایده‌ها و رشد و توسعه تیم‌های استارتاپی و کسب‌و‌کارهای نوپا ایفا می‌کند.

4 دیدگاه دربارهٔ «معرفی 10 سرمایه‌ گذار خطر پذیر در ایران»

  1. سلام میتونید افرادی یا شرکت‌هایی که علاقه مند به سرمایه گذاری در خارج از ایران برای اجرای کنسرتهای بزرگ به ما معرفی کنید و شماره تماس اونها رو در اختیار بنده قرار بدید ممنون

  2. سلام و وقت به خیر، متاسفانه این حوزه در فعالیت‌های ما گنجانده نمی‌شود و در اولویت‌های مجموعه نیست.

  3. سلام در زمینه عرضه بسته های اموزشی سوادمالی کودک در سراسر کشور نیازمند به سرمایه گذار هستم چطور میتونم از شما کمک بگیرم

  4. یاسر ویسی

    سلام، متاسفانه در حوزه‌های تخصصی نکسترا نیست و ما تنها در حوزه‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، شهر هوشمند، مخابرات و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنیم.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

اسکرول به بالا