شخیص چهره چگونه کار می‌کند؟

تشخیص چهره چگونه کار می کند؟

اولین راه ارتباطی با شخص برای صحبت کردن معمولا نگاه کردن به چهره و حالت صورت فرد است. حالات و ویژگی های خاص صورت، قدرت تمایز بیشتری نسبت به اثر انگشت برای تعیین هویت فرد دارد. شناسایی چهره، یک موضوع مهم در زمینه علوم بینایی ماشین، شناسایی الگو و هوش محاسباتی است که همواره محققین این علوم را به چالش کشیده است.  بطور کلی سیستم شناسایی انسان، با استفاده از اطلاعاتی که بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه که در اختیارش قرار می دهند، کار می کند. این اطلاعات به صورت جداگانه و یا در کنار هم، برای به خاطر سپردن و برای بازشناسی افراد به کار می روند، اولین تجربیات مربوط به تشخیص چهره را می توان به سال های 1960 دانست. .

چگونگی کارکرد سیستم های تشخیص چهره

در ابتدا به سیستم باید آموزش داده شود که یک چهره چیست تا بتواند آن را از سایر موجودیت های اطرافش تشخیص دهد. هربار که تصویر جدیدی ارائه می شود، با ارزیابی آن تخمین می زند که چهره مورد نظر در کجای تصویر قرار گرفته است. ممکن است شبکه دچار اشتباه شود، اما با تکرار، این الگوریتم ارتقا یافته و می‌تواند عملیات تشخیص چهره را به درستی انجام دهد..

سپس به سیستم توانایی تشخیص داده شود، که معمولا از یک شبکه عصبی دومی نیز استفاده می شود. در این روش، با استفاده از تصاویر، به سیستم آموزش داده می شود که چگونه بتواند یک فرد را از دیگری متمایز کند. برخی از الگوریتم ها نیز از صورت یک فرد به نوعی نقشه برداری استفاده می‌کنند. به عنوان مثال برای انجام این کار فاصله بین چشم ها تا ابروها، فاصله بین دو چشم، فاصله بین بینی و دهان و… به طور کلی تمام فواصل بین اجزای یک صورت را اندازه گیری می نماید..

در تصویربرداری زنده، این قابلیت وجود دارد که فیلم را…. برای ادامه مطلب به لینک https://facecup.ir/blog/2/how-face-recognition-works مراجعه کنید.

مسابقه بزرگ فیس کاپ اولین مسابقه بازشناسی چهره در ایران است که بدون محدودیت مکانی برای شرکت کنندگان در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ برگزار می‌شود. علاقه مندان به شرکت در مسابقه، جهت کسب اطلاعات بیشتر و نحوه ثبت نام به وبسایت  facecup.ir مراجعه کنند.

مرکز نوآوری نکسترا حامی تیم های استارتاپی مبتنی بر فناوری های هوش مصنوعی، اینتزنت اشیاء و پردازش تصویر است. برای معرفی خود به وبسایت www.nexterafactory.com مراجعه کرده و در بخش پیوستن به ما ثبت نام کنید.

 

تیم محتوا:

نویسنده: یاسر ویسی

اصلاح: شقایق سخته

طراح عکس: مریم بهاری

سئوشده توسط: مریم بهاری

اسکرول به بالا