بازشناسی چهره و هوش مصنوعی: چالش‌ها و فرصت‌ها

بازشناسی چهره و هوش مصنوعی: چالش‌ها و فرصت‌ها

هر دانشی در دنیای امروز به سرعت در حال پیشروی‌های باور نکردنی است و طبیعتا این راه چالش‌ها و مشکلات خاص خود را دارد اما در مقابل فرصت‌هایی نیز وجود دارد؛ یکی از این دانش‌ها بازشناسی چهره و هوش‌مصنوعی است که امروزه بسیار بحث‌های متفاوت و تعاریف مختلفی برای آن ارائه می‌شود.

تاثیرات بازشناسی چهره

در دنیای کنونی هوش مصنوعی و بازشناسی چهره دو فعالیت مکمل هستند و هر دو برای تکمیل تمامی دانش‌ها سهم بسزایی خواهند داشت. در واقع ترکیب این دو فناوری با یکدیگر توانسته سرزمین جدیدی از دانش یادگیری‌های ماشین را کشف کند و بشر در مقابل مسیری جدید از پیشرفت قرار گیرد.

درباره بازشناسی چهره نباید همواره مثبت نگاه کرد و تنها به جنبه‌ی پیشرفت و دانش‌افزایی نگریست، زیرا هر دانشی نکات منفی نیز به همراه دارد و در صورت چشم‌پوشی از آنان در سطح کلان امکان ایجاد فاجعه‌های بزرگی وجود خواهد داشت.

برای مثال در آخرین جلسه‌ای که اعضای گروه‌های سیاسی و علمی در این مورد، در اروپا برگزار کردند، برخی از خطرات و نکات منفی گوشزد و در قالب یک صورت جلسه توجیهی منتشر شد.

آنان بیان کردند که بازشناسی چهره در سطح گسترده مانند خیابان‌ها و اماکن عمومی، می‌تواند امری غیر اخلاقی و گاهی هنجار شکن نیز باشد، که مهم‌ترین دلیل آن به خطر افتادن بسیاری از آزادی‌های انسان و شهروندی است.

تمامی این مباحث، ما را به این نکته می‌رساند که بازشناسی چهره در دنیای امروز بسیار تعیین‌کننده است و تاثیرات اجتماعی، سیاسی و اخلاقی را به دنبال دارد که باید به نحو منطقی از آن استفاده شود.

گذر از چالش

فناوری به هیچ عنوان نمی‌تواند تمامی مشکلات را حل کند اما باید مراقب بود که بار اضافه‌ای بر شانه‌های بشر اضافه نکند.

بازشناسی چهره یکی از مثال‌هایی است که برای بررسی پیشرفت این حوزه در نظر گرفته شده که پیشرفت آن نباید به قیمت از دست دادن برخی از حقوق و آزادی‌های ما شود.

با وجود آشکار شدن تمام این مشکلات و موانع باز هم این دانش به طور بی وقفه‌ای در حال پیشرفت است اما آیا سیاست به صحنه خواهد آمد و مانع استفاده‌های بی رویه و منفی از این فناوری خواهد شد؟ برای دانستن پاسخ این سوال و ادامه مطلب به لینک https://facecup.ir/blog/3/Face-recognition-and-artificial-intelligence مراجعه کنید…

مرکز نوآوری نکسترا برگزار کننده اولین مسابقه بازشناسی چهره تحت عنوان فیس کاپ با بیش از ۱۰۰ میلیون تومان جایزه منتظر حضور شما در این مسابقه هیجان انگیز است. رایگان ثبت نام کنید. www.facrcup.ir

اسکرول به بالا