فضای کار اشتراکی و هر چیزی که باید درباره آن بدانید!

فضای کار اشتراکی و هر چیزی که باید درباره آن بدانید!

فضای کار اشتراکی (Coworking Space)

فضای کار اشتراکی در دهه گذشته در میان فریلنسر ها و استارتاپ‌ها به عنوان یک خدمت جدید در اکوسیستم کارآفرینی ظاهر شده است. ایده‌ فضای کار اشتراکی در سال 2007  در سیلیکون‌ولی ایجاد شد و سپس به تعداد آن‌ افزوده شد. فضای کار اشتراکی، خدماتی را ارائه می‌کند که مکمل خدمات سایر واسطه‌ها در اکوسیستم‌های کارآفرینی است. فضاهای کار مشترک به عنوان محیط‌های اداری با پلان باز تعریف می‌شوند که در آن افراد در کنار سایر متخصصان غیر وابسته با پرداخت هزینه ثابت در ماه کار می‌کنند.

افراد متعددی از این فضا استفاده می‌کنند، برخی از این افراد بنیان‌گذارانی هستند که کسب‌وکارهای خود را ایجاد می‌کنند، در حالیکه برخی دیگر کارمندانی هستند که برای این بنیان‌گذاران کار می‌کنند. افراد خویش فرما (فریلنسر)، کارآفرینان، مشاوران و مربیان نیز از فضاهای کار اشتراکی استفاده می‌کنند. کار در فضاهای کار اشتراکی مزایای فراوانی به همراه دارد. ایجاد هم‌افزایی و پرورش خلاقیت ناشی از ارتباطات و انتقال تجارب، صرفه اقتصادی و کاهش هزینه‌های اداری و احساس تعلق به فضای کاری و جامعه برای فریلنسرها از جمله مزایای حضور در فضای کار اشتراکی است.

این سوال برای شما هم پیش آمده؟

(( فضای کار اشتراکی تهران مناسب چه افرادی است ؟ ))

 

چه کسانی از فضای کار اشتراکی استفاده می‌کنند؟

 

فریلنسر‌ها (خویش‌فرماها) :

فضاهای کار مشترک بهترین محیط کار را برای فریلنسرها فراهم می‌کند. به عنوان مثال انعطاف پذیری در انتخاب ساعات کاری، برنامه زمانی آزاد و دوری از انزوا، فرصت‌های مناسبی برای این افراد است.

بنابراین فضاهای مشترک برای فریلنسرها انتخاب به صرفه و جذابی است. با حضور در این محیط‌ها احساس اجتماعی بودن برای کسانی ایجاد می‌شود که در غیر این صورت مجبور می‌شوند به تنهایی در خانه یا کافی شاپ کار کنند.

استارتاپ‌ها (کسب و کارهای نوپا):

استارتاپ‌ها همواره از انعطاف‌پذیری کار در فضا‌های کار اشتراکی استقبال می‌کنند. چنین فضاها‌یی با هزینه‌های بالا و تعهدات بالای فضاهای سنتی شباهت خاصی ندارند. استارتاپ‌ها این فرصت را دارند که در این محیط در جهت تعاملات کاربردی با تیم‌ها و افراد مختلف در ارتباط باشند.

البته باید بدانید که استارتاپ‌ها در چنین محیط پویایی فرصت شناسایی افرادی را دارند که می‌توانند با ورود به استارتاپ مورد نظر تاثیر بالایی را در روند رشد آنها داشته باشند.

از دلایل مهم دیگری که استارتاپ را به استفاده از فضای کار اشتراکی سوق می‌دهد، صرفه اقتصادی و کاهش هزینه‌های اداری است که توجیهی برای کسب و کارهای نوپا با منابع مالی محدود ندارد.

مشخصه‌های فضای کار اشتراکی

فضای کار اشتراکی با فراهم کردن زیرساخت و فضای اختصاصی برای تسهیل تعامل حرفه‌ای و اجتماعی، نوع جدیدی از فضای کاری را برای کارآفرینان به وجود می‌آورد که تبادل دانش، خلاقیت و فرآیندهای نوآوری را امکان پذیر می‌کند. به طور خاص، یکی از اساسی‌ترین جنبه‌های کار مشترک، که آن را از سایر سازمان‌های حمایت از کارآفرینی، مانند شتابدهنده‌ها متمایز می‌کند، جنبه اجتماعی آن است.

جامعه همکاری به بنیان‌گذاران کمک می‌کند تا چالش‌ها را شناسایی و مشکلات را حل کنند، بازخورد و ایده‌های جدید ارائه دهند، یا به سادگی دوستان و حمایت اجتماعی را در مواقع سخت فراهم کنند.

به طور کلی، داده‌ها نشان می‌دهد که فضاهای کار مشترک راه‌های بی‌سابقه‌ای را برای کارآفرینان فراهم می‌کند تا با یکدیگر جوامعی را تشکیل دهند، با همسالان خود تعامل داشته باشند.

این مزایا شامل ارتباطات با مشتریان بالقوه و سرمایه‌گذاران، ایجاد راه‌حل‌ها برای مسائل مهم در مورد توسعه محصول تا مسائل پیش پا افتاده‌تر مانند تنظیم حقوق و دستمزد، انرژی و انگیزه، حمایت اجتماعی و مزایای دیگر می‌شود.

با وجود این مزایا، گاهی کار در فضای اشتراکی می‌تواند منجر به حواس پرتی و از دست دادن بهره وری (بیشتر به دلیل طراحی باز دفتر ) شود. علاوه بر این موارد، فضای کار مشترک می‌تواند انواع آموزش‌های حرفه‌ای، مربیگری، دسترسی به فرشتگان تجاری و سرمایه‌گذاران را تسریع کند.

 

درباره فضا‌های کار اشتراکی تهران روی لینک زیر کلیک کنید

(( ۶ فضای کار اشتراکی محیط جذاب در تهران ))

 

 

چشم انداز

فضای کاری اشتراکی فرصتی را برای افراد فراهم می‌کند تا دانش مربوط به مؤلفه‌های صریح و ضمنی را کسب و درک کنند. تبادل دانش بین کاربران فضای کار اشتراکی، امکان هم‌افزایی بیشتر و در نتیجه کار با پیچیدگی کمتر و موثرتر را فراهم می‌کند. همچنین تعامل آزاد و مستقل را بین کاربران برای یادگیری تسهیل می‌کند.

اشکال مختلف فضاهای کار مشترک ممکن است در شیوه های خود برای ایجاد ارزش، تخصیص و در چالش های رقابتی مرتبط با یکدیگر متفاوت باشند. در حال حاضر انواع فضاهای کار اشتراکی وجود دارد که از نظر منابع، جو و سایر معیارهای مهم متفاوت هستند.

فضاهای کار مشترک ممکن است به عنوان یک بستر برای فرآیندهای تولید ایده در نظر گرفته شود که برای توسعه محصول جدید و فعالیت‌های خلق ارزش به طور کلی، بسیار ضروری است.

خلق ارزش به عنوان تولید ایده، خلاقیت و به طور کلی، نوآوری تدریجی و ریشه‌ای، مسیر‌هایی را برای نوآوری فرآیند، محصول و مفاهیم کارآفرینانه فراهم می‌کند.

در مجموع، فضاهای کار مبتنی بر همکاری، خلق ارزش را در سطح افراد، تیم‌ها، سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها بهبود می‌بخشد. ارزش‌گذاری‌ها معمولاً مبتنی بر اشتراک ایده‌ها، دانش و منابع است.

فضای کار اشتراکی یکی از خدمات مرکز نوآوری نکسترا است و از فریلنسرها و صاحبان  کسب و کار دعوت می‌کند تا با بهره‌گیری از خدمات متنوع نکسترا، اثربخشی ایده‌های خود را سرعت دهند.

 

(( برای پیوستن به فضای کار اشتراکی مرکز نوآوری نکسترا کلیک کنید. ))

 

منابع

 

  • Travis Howell. (2022). Coworking Spaces: An Overview And Research Agenda, Research Policy.
  • Bouncken, R., Ratzmann, M., Barwinski, R., & Kraus, S. (2020). Coworking Spaces: Empowerment for Entrepreneurship And Innovation In The Digital And Sharing Economy. Journal Of Business Research.

 

نویسنده: معصومه سراج، طراح: ملیکا غربی، سئو و اصلاح: یاسر ویسی

اسکرول به بالا