اینترنت اشیا به زبان ساده و همه چیز درباره آن!

اینترنت اشیا به زبان ساده و همه چیز درباره آن!

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا (IoT) شبکه‌ای از اشیاء فیزیکی را توصیف می‌کند که با حسگرها، نرم افزارها و سایر فناوری‌ها به منظور اتصال و تبادل داده‌ها با دستگاه‌ها و سیستم‌های دیگر از طریق اینترنت تعبیه شده‌اند. این دستگاه‌ها از اشیاء خانگی معمولی گرفته تا ابزارهای صنعتی پیچیده را شامل می‌شود. امروزه با بیش از 7 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا فعال، کارشناسان انتظار دارند این تعداد تا سال 2025  به 22 میلیارد برسد. 

در چند سال گذشته، اینترنت اشیا به یکی از مهم‌ترین فناوری‌های قرن بیست و یکم تبدیل شده است. اکنون که می‌توانیم اشیاء روزمره مانند وسایل آشپزخانه، ماشین‌ها، ترموستات‌ها و مانیتورهای کودک را از طریق دستگاه‌های تعبیه‌شده به اینترنت متصل کنیم، ارتباط یکپارچه بین افراد و فرآیندها  امکان‌پذیر است.

با استفاده از محاسبات کم‌هزینه، داده‌های بزرگ، تجزیه و تحلیل و فناوری‌های موبایل، اشیاء فیزیکی می‌توانند داده‌ها را با کمترین مداخله انسانی به اشتراک بگذارند و جمع‌آوری کنند. در این دنیای بیش از حد متصل، سیستم‌های دیجیتال می‌توانند هر تعامل بین چیزهای متصل را ضبط، نظارت و تنظیم کنند. دنیای فیزیکی با دنیای دیجیتال ملاقات می‌کند و آنها با یکدیگر همکاری می‌کنند.

خالق مفهوم اینترنت اشیا چه کسی است؟

اینترنت اشیا توسط کوین اشتون در سال 1968 میلادی در شهر بیرمنگهام انگلستان متولد شد.

وی از سال 1990 تا 1994 رشته مطالعات اسکاندیناوی را در کالج لندن خواند؛ سپس در سال 1997 میلادی به عنوان دستیار مدیر برند در شرکت پراکتر اند گمبل (Procter & Gamble) که یک ابر شرکت آمریکایی در حوزه کالاهای مصرفی بود؛ مشغول به کار شد.

اشتون زمانی که در شرکت پراکتر اند گمبل مشغول به کار بود؛ علاقه‌مند به استفاده از فناوری رادیو شناسه (RFID) برای کمک به مدیریت زنجیره تأمین شرکت شد.

علاقه‌مندی او به این کار او را به دانشگاه MIT هدایت کرد و به کمک اساتید آنجا، آقایان سانجی سارما و سانی سیو و محقق دیوید بروک اقدام به راه اندازی کنسرسیوم تحقیقاتی RFID موسوم به «مرکز شناسایی خودکار» کرد.

در ادامه چه اتفاقی افتاد؟

این مرکز در سال 1999 به عنوان یک پروژه تحقیقاتی با حمایت مالی صنعت و با هدف ایجاد یک سیستم استاندارد جهانی باز برای قرار دادن RFID در همه جا افتتاح شد.

اشتون مدیر اجرایی این مرکز بود و تحت مدیریت اشتون و سارما، تعداد حامیان مالی این پروژه تحقیقاتی به 103 نفر رسید.

پس از توسعه این سیستم، موسسه فناوری ماساچوست  (MIT)مجوز آن را به سازمان استاندارد غیرانتفاعی GS1 داد و پروژه با موفقیت به نتیجه رسید.

آقای کوین اشتون یک متخصص تحول دیجیتال و خالق سیستم عامل اتوماسیون خانگی WeMo است. او در سال 2015 میلادی کتابی با عنوانHow To Fly A Horse: The Secret History of Creation Invention, and Discovery منتشر کرد.

در این کتاب، کوین اشتون درمورد بسیاری از داستان های ساختگی و غیرعلمی راجع به خلاقیت اظهار می‌کند که سخت کوشی به جای نبوغ، منبع واقعی نوآوری می‌باشد.

روزنامه نشنال پست تورنتو از این کتاب به عنوان آخرین کتاب در مورد خلاقیت که لازم است بخوانید یاد می‌کند.

همچنان از او به عنوان پدر اینترنت اشیا یاد می‌شود؛ زیرا وی در جریان ارائه ای، به دلیل استفاده از اصطلاح “اینترنت اشیا” که برای توصیف سیستمی که اینترنت از طریق حسگرهای فراگیر به دنیای فیزیکی متصل می‌شد؛ یاد می‌شود.

برخورد جهان با این فناوری چگونه بود؟

کمیسیون اروپا، دولت چین و شورای اطلاعات ملی ایالات متحده آمریکا همگی تکنولوژی اینترنت اشیا را به عنوان یکی از اصلی ترین فناوری های قرن بیست و یکم توصیف می‌کنند. در سال 2013، این اصطلاح به واژه نامه های فرهنگ لغت آکسفورد اضافه شد.

همان طور که به آن اشاره کردیم؛ اینترنت اشیاء (IOT)، در سال 1999 میلادی توسط کوین اشتون، پیشگام فناوری بریتانیا ایجاد شد.

وی در جریان افتتاحیه هفته اینترنت اشیاء در سال 2013 میلادی با انتشار یک پیام ویدیویی از قبل ضبط شده، عنوان کرد؛ اینترنت اشیا متعلق به زمان حال است؛ در واقع اینجا است نه آینده”.

شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی گارتنر، اینترنت اشیاء را به عنوان یکی از ده روند اصلی استراتژیک فناوری اطلاعات معرفی می‌کند؛ همچنین شرکت سیسکو تا سال 2020 میلادی، وجود 50 میلیارد دستگاه و پدیدآمدن یک بازار بالقوه، بیش از 14 تریلیون دلاری پیش بینی می‌کند.

به همین ترتیب، فقط شرکت هایی مانند اریکسون، بوش یا زیمنس نیستند که از اینترنت اشیا برای تبلیغ فناوری های پیشرفته خود استفاده می‌کنند بلکه شرکت های رسانه ای مانند BBC فعالیت های تحقیقاتی انجام می دهند و برنامه هایی برای استقرار اینترنت اشیاء دارند.

مزایای اینترنت اشیا

3 مزیت اینترنت اشیا !

علی‌رغم معایب احتمالی، نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که اینترنت اشیا یکی از راهکارهای لازم ادامه حیات آسان است. این موضوع فقط یک مد موقت نیست، بنابراین بهترین اقدام ما این است که از مزایای کامل این فناوری استفاده کنیم و آن را تا حد امکان، ایمن و مفید توسعه دهیم.

در مقدمه این مقاله، اشاره کردیم که یخچال ها و پریزهای دیواری می توانند به اینترنت متصل شوند، اما مزایای اینترنت اشیا بسیار فراتر از حقه‌های ساده است. ما در بخش بعدی این مقاله به مزایای اصلی اینترنت اشیا خواهیم پرداخت.

1- کنترل و اتوماسیون

اگرچه برخی ممکن است آن را چیزی بیش از یک حقه توصیف کنند، لامپ  هوشمند یکی از بهترین و ساده‌ترین نمونه‌های کنترل و اتوماسیون از طریق دستگاه اینترنت اشیا است. لامپ‌های هوشمند به دلایلی در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده اند.

در ظاهر، این دستگاه‌ها که به شبکه خانگی شما متصل می‌شوند، چیزی جز قابلیت روشن و خاموش کردن چراغ‌های خانه از راه دور برای شما فراهم نمی‌کنند.

اما یک لامپ هوشمند چیزی بیش از یک کلید چراغ از راه دور است. این به شما امکان می دهد تا روشنایی را برای یک زمان خاص از روز تنظیم کنید، به طور خودکار چراغ‌های اتاق نشیمن را هنگام باز کردن Netflix در تلویزیون هوشمند خود خاموش کنید و غیره.

 2- کمک به کسب و کارهای نوظهور

ظهور فناوری جدید همیشه انفجاری از فرصت‌های تجاری جدید را به همراه دارد و اینترنت اشیا نیز تفاوتی ندارد. اگرچه دستگاه‌های هوشمند مدت‌هاست که تقریباً در تمام جنبه‌های جامعه نفوذ کرده‌اند، اما هنوز سال‌ها یا شاید ده‌ها سال با استفاده گسترده جهانی فاصله داریم.

خدمات جدیدی از توسعه نرم افزار‌های اینترنت اشیا ارائه شده توسط SumatoSoft ارائه شده که در لبه پیشرفت تکنولوژی قرار دارد و راه حل‌های صنعتی IoT را به کسب و کارها ارائه می‌دهد.

بسیاری از مشاغل دیگر حول محور استفاده از اینترنت اشیا می‌چرخند، مانند نصب دستگاه‌های متصل به اینترنت در وسایل نقلیه، ساخت پوشیدنی‌های هوشمند که به صراحت برای افراد مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت طراحی شده‌اند.

3- افزایش و بهبود بهره‌وری

 اینترنت اشیا بدون دخالت انسان عمل می‌کند. این سیستمی است که صرفاً بر ارتباط ماشین به ماشین متکی است و داده‌های ثبت‌شده و جمع‌آوری‌شده در زمان واقعی، در هر زمان از روز یا شب قابلیت تحلیل را دارند. یکی از مهم‌ترین تأثیرات چنین سیستمی افزایش کارایی طیف گسترده‌ای از خدمات است.

کارکنان دیگر نیازی به صرف زمان ارزشمند برای جمع‌آوری و پردازش اطلاعات ندارند، زیرا ماشین‌ها می‌توانند به طور موثر این کار را به عهده بگیرند. این مزیت اینترنت اشیا به کارکنان زمان بیشتری برای تلاش‌های خلاقانه می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد تا بر استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده به جای جمع‌آوری خود داده‌ها تمرکز کنند.

کاربرد های اینترنت اشیا

مختصری بر کاربرد‌ های اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (IoT) دنیایی از امکانات را برای سازمان‌ها فراهم کرده است. دستگاه‌های IOT بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما بوده‌اند و خانه‌های هوشمند و شهرهای هوشمند رایج تر شده‌اند. برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا با شناسایی خودکار تهدیدات و هشدار دادن به ما، جهان را به مکانی بسیار امن‌تر تبدیل می‌کنند.

این فناوری راه خود را به خانه‌ها، ادارات، کارخانه‌ها و حتی وسایل نقلیه ما باز کرده است. وقتی کسب‌وکارها شروع به کشف این مرز جدید می‌کنند، به برنامه‌های نرم‌افزاری نیاز دارند که بتوانند از استراتژی اینترنت اشیا پشتیبانی کنند. خوشبختانه، گزینه‌های زیادی برای توسعه دهندگانی که می‌خواهند یک دستگاه متصل بسازند وجود دارد.

از اینترنت اشیا بیشتر بدانید!

برخی از کاربرد‌ های اینترنت اشیا

  • خانه هوشمند
  • شهر هوشمند
  • گلخانه هوشمند
  • بهره‌وری در صنعت
  • نظارت پیشرفته در مشاغل
  • کنترل از راه دور
  • امنیت
  • جمع‌آوری اطلاعات
  • پردازش اطلاعات

دلایل اهمیت اینترنت اشیا!

برای صحبت در مورد اهمیت اینترنت اشیا ، لازم است درک کنیم که این فناوری واقعاً مورد قبول اکثریت مردم است. باید بدانید که همه دستگاه‌هایی که امکان جمع‌آوری اطلاعات یا تعامل با سایر محصولات را فراهم می‌کنند در مدت زمان کوتاهی محبوب می شوند.

 آیا نمی خواهید ماشین لباسشویی خود را از طریق تلفن خود برنامه‌ریزی کنید تا زمانی که در سوپرمارکت هستید لباس‌ها را بشویید؟ آیا نمی‌خواهید در مورد چگونگی بهبود عملکرد دویدن خود به لطف دستگاه‌های هوشمند متصل به بدن خود اطلاعاتی کسب کنید؟ 

اینترنت اشیا تلاش انسان برای بسیاری از فعالیت‌ها را کاهش می‌دهد و اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. وقتی افراد داده‌هایی دارند، احساس می‌کنند کنترل بیشتری بر هر جنبه‌ای که آنها را احاطه کرده است دارند.

این فناوری‌ها همچنین به دلیل توسعه نمونه اولیه محصول محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. اگر یک کارآفرین ایده‌ای عالی برای یک محصول اینترنت اشیا ارائه کند، آن شخص می‌تواند به دنبال شرکتی باشد که نمونه‌های اولیه را بسازد و آن را با بودجه مقرون به صرفه توزیع کند.

البته اگر مشکلی وجود داشته باشد که نیاز به حل داشته باشد، دستگاه اینترنت اشیا راه حل موفقی خواهد بود. کارآفرین دیدگاه خود را به اشتراک می‌گذارد و شرکت نمونه‌سازی بقیه کارها را با یک تیم مهندسی حرفه‌ای انجام می‌دهد که ماشین یا محصول را می‌سازد.

اهمیت اینترنت اشیا

استارتاپ های ایرانی اینترنت اشیا

امروزه زندگی ما انسان‌ها با واژه هوشمند گره خورده‌است و باعث شده ‌است، افرادی که درک عمیقی از نیاز‌های بازار و جامعه دارند در راستای کسب فرصت‌ها و ایجاد نوآوری‌های متعدد با یکدیگر رقابت کنند و تبدیل به کارآفرینانی شوند که آینده را مدیون آن‌ها هستیم.

بار پیشرفت صنعت اینترنت اشیا در ایران نیز بر دوش استارتاپ‌هایی است که همواره با نوآوری وخلاقیت بسیار زیاد خود، تلاش کرده‌اند که در مسیر پیشرفت iot گام‌های بسیار موثری بردارند.

در ادامه چند استارتاپ ایرانی فعال در زمینه اینترنت اشیا را معرفی می‌کنیم و برای مطالعه کامل مطالب آنان، می‌توانید از طریق لینک مربوطه، به داده‌ها دسترسی داشته باشید.

1- باینو

2- پاناک

3- آی کتل

4- هیوا

5- انجیر

از اینترنت اشیا بیشتر بدانید!

 ترندهای اینترنت اشیا در سال 2023

اینترنت اشیا (IoT) در چند سال اخیر به عنوان یکی از کلید واژه‌های مهم اکوسیستم نوآوری مطرح بوده است. پذیرش آن در جوامع با سرعتی تصاعدی در حال رشد است و کسب‌وکارها به سرعت از راه‌حل‌های اینترنت اشیا برای ایجاد محیط‌های کاری سازنده‌تر، مشارکتی‌ و مرتبط‌ استفاده می‌کنند.

 اگر روندها را از نزدیک دنبال کرده باشید، می‌دانید که هوش مصنوعی، ML و بلاکچین همچنان در برنامه راهبردی اکثر شرکت‌ها قرار دارند. در واقع، با ورود به سالی جدید، پر از نوآوری و پتانسیل‌های موثر، این سه رکن فناوری همچنان بر دیگر مباحث فناوری غالب هستند. 

با این حال، مهم است که بدانیم هر روندی قدرت ماندگاری یا جذابیت جهانی را ندارد. برخی از آنها در موارد استفاده خاص عمل می کنند، در حالی که برخی دیگر تأثیر پایداری بر نحوه انجام تجارت آنلاین خواهند داشت.

از میان تمام برنامه‌هایی که در حلقه‌های اینترنت اشیا موج می‌زنند چند مورد را معرفی می‌کنیم و برای مطالعه دقیق آنان از طریق لینک مشخص شده وارد مقاله شوید.

از اینترنت اشیا بیشتر بدانید!

نتیجه‌گیری

با مطالعه این محتوا دریافتیم که نمی‌توان تاثیر فناوری اینترنت اشیا در زندگی روزمره و صنعت را نادیده گرفت. همه ما به نوآوری‌هایی نیاز داریم که چالش‌های زندگی را برای ما حل کرده و مسیر را برای ما آسان‌تر کند. IOT نیز یکی از ابزارهایی است که همواره می‌تواند بار بسیاری بر دوش خود داشته باشد و بشر را به سمت و سوی درستی حرکت دهد.

 در مرکز نوآوری نکسترا نیز ظرفیت‌های بزرگی برای فعالان این حوزه در نظر گرفته شده است که شامل فضای کار اشتراکی، سرمایه‌گذاری، منتورینگ و … است. برای بهره‌مندی از این خدمات کافی است که با ما تماس بگیرید.   

  1. بازتاب: اینترنت اشیا و ترندهای آن در سال 2023 - نکسترا

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

اسکرول به بالا