از مزیت های گلخانه هوشمند در شهر هوشمند بیشتر بدانیم

از مزیت های گلخانه هوشمند در شهر هوشمند بیشتر بدانیم

گلخانه هوشمند امروزه در کلان شهرهای دنیاکه همگی به سمت هوشمندی هستند در حال پیشرفت است. طبق گزارش مجله فوربس forbes ، لندن، نیویورک و پاریس از هوشمندترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۰ هستند. شهر هوشمند شهری است که حمل و نقل پیشرفته بر پایه تکنولوژی و همچنین یکپارچگی بین عناصر شهری به واسطه تکنولوژی اینترنت اشیاء برقرار است.

https://www.forbes.com/sites/iese/2020/07/08/these-are-the-10-smartest-cities-in-the-world-for-2020/?sh=61ae646d12af

 

یک شهر هوشمند همچنین شهری است که تکنولوژی با زندگی روزمره شهروندانش عجین گشته و سطح رفاه به واسطه امکانات تکنولوژیک ارقا می‌یابد. در این راستا تقاضا برای امکانات تکنولوژیک بر پایه اینترنت اشیاء افزایش می‌یابد. گجت های پوشیدنی، خدمات بر پایه اینترنت اشیاء، خودروهای هوشمند، منازل هوشمند ، و حتی تک به تک وسایل مورد استفاده افراد به صورت هوشمند از جمله این امکانات می‌باشند.

یکی از پر مزیت ترین کاربردهای این امکانات، استفاده از آنها در راستای مدیریت هوشمند منابع طبیعی از جمله آب، خاک و گیاهان است. گلخانه های هوشمند از جمله امکاناتی هستند که با این هدف به وجود آمده اند.

در این مقاله قصد داریم از مزایا و اهمیت استفاده از گلخانه های هوشمند صحبت کنیم.

گلخانه های هوشنمد در راستای یک نیاز و تقاضا به وجود آمده اند. به طور کلی همه ما در خانه خود یا اطرافیانمان، با این سوال برخورد کرده‌ایم که گیاهی را خریداری کرده یا هدیه گرفته‌اند، شرایط استفاده ازآن را نمی‌دانند و یا این که وقت نگهداری از آن را ندارند یا در زمان مسافرت نگران رسیدگی به گیاه خود می‌باشند.  علاوه براین از دیگر مشکلاتی که بخصوص در زندگی‌های کم جا و شلوغ امروزی وجود دارد، نبود نور کافی درون همه بخش‌های ساختمان یا نقاط مورد علاقه می‌باشد؛ بنابراین امکان نگهداری گیاه در این نقاط نیز وجود ندارد. همه این مشکلات باعث به وجود آمدن راه حل‌های مختلفی هم‌چون استفاده از گلدان‌های هوشمند شده است که در زمان تعیین شده توسط کاربر گلدان را آبیاری می‌کنند؛ ولیکن در این مدل از گلدان‌ها مشکل نور برطرف نمی‌شود یا اینکه هر نوع گیاهی را نمی‌توان در ساختمان نگهداری نمود چون علاوه بر رژیم آبی اختصاصی، نیازمند رژیم نوری یا رژیم رطوبتی اختصاصی هم هستند که گاه با شرایط موجود ساختمان متفاوت می‌باشد. هم‌چنین برخی از کاربران به دلایل مختلف ازجمله علاقه به استفاده از گیاهان ارگانیک، با مشکل کمبود فضا و زمان جهت کشت گیاه در ساختمان خود روبرو می باشند، یا این که اماکنی هم‌چون رستوران‌ها و هایپرمارکت‌ها که عالقه‌مند به استفاده از محصولات گیاهی تازه می‌باشند ولی به دلیل دوری از مراکز خرید یا فاصله زیاد بین زمین تا فروشگاه قادر به رفع این نیاز نمی باشند. تمامی این مشکلات و نیازها باعث به وجود آمدن راه حلی با عنوان گلخانه هوشمند خانگی گردیده است که ضمن رفع مشکل کمبود فضا، نبود نور، عدم آگاهی از نیازهای محیطی گیاه، نیاز به استفاده از محصولات ارگانیک و تازه، می‌توان انواع گیاهان تزئینی و خوراکی را نیز در آن پرورش داد و نگران رفع نیازهای آبی و محیطی آن نبود.

به طور کلی با به کارگیری گلخانه‌های هوشمند آپارتمانی تحت عنوان یک عنصر دکوراتیو در طراحی دکوراسیون داخلی می‌توان تغییراتی استثنایی ایجاد نمود و به فضای داخلی عمق بخشید، در واقع عناصر طبیعی از جمله عوامل مؤثر در جذب صداهای مضر محیط و انتقال دهنده حس طراوت و زندگی می‌باشند. به عنوان نمونه استفاده از این گلخانه‌ها در محیط‌های بزرگ همانند لابی ساختمان‌ها فضا را از لحاظ بصری به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌کنند که احساس ناخوشایند قرارگیری در این فضاها را از بین می‌برند.

 

در ادامه به معرفی یکی از استارتاپ های فعال در زمینه تولید و ارائه گلخانه های هوشمند آپارتمانی می‌پردازیم.

 

رٌست مانا

استارتاپی بر پایه هوشمندسازی گلخانه‌ها

آغاز فعالیت تیم رٌست مانا بر پایه ایده‌ای هوشمندانه با طراحی گلخانه‌هایی دکوراتیو با ابعاد مینیاتوری و با قابلیت کنترل از راه دور برای فضاهای محدود، در دی ماه سال ۱۳۹۸ شکل گرفت. هدف اصلی این مجموعه فراهم آوردن رویشی ماندگار، برای گیاهان با شرایط نگه‌داری متفاوت و اقلیم‌های خاص می‌باشد. در این زمینه نیروهای متخصص با استفاده از فناوری‌های نوین، پیوسته در تلاش می‌باشند تا محصولی با کیفیت و کارآمد را متناسب با سلیقه مصرف‌کننده عرضه نمایند

طراحی و ساخت گلخانه‌ای هوشمند با قابلیت کنترل از راه دور، کم حجم، اقتصادی و دارای ساختاری مدرن و کارآمد در دکوراسیون داخلی تحت عنوان محصول ارائه شده توسط مجموعه رست مانا انجام شده است. این محصول به عنوان اولین نمونه از گلخانه‌های هوشمند مینیاتوری در کشور می‌باشد که نمونه مشابه آن در بازارهای داخلی موجود نبوده است.

ارائه ضمانت نامه جهت تضمین رویش پایدار گیاه از جمله مزایای این محصول تلقی می‌شود؛ هم‌چنین طراحی ویژه و مطابق با سلیقه مشتری از جمله امکانات فراهم شده در این محصول می‌باشد که سبب منحصر به فرد شدن آن می‌گردد. ویژگی بارز دیگر این محصول که سبب جذب مشتری می‌شود، شامل هوشمند بودن و قابلیت کنترل از راه دور(به خصوص در زمان سفر) می‌باشد. علاوه بر آن امکان کاشت محصولات ارگانیک برای علاقه‌مندان به پرورش این محصولات و یا گیاه‌خواران فراهم آمده است. هم‌چنین طراحی مدرن، دکوراتیو و متناسب با دکوراسیون داخلی فضای مورد استفاده از جمله ویژگی‌های این محصول می‌باشد.

اگر علاقه مند به شناخت بیشتر درباره گلخانه هوشمند و کاربردها و انواع آن هستید به وبسایت رست مانا http://rostmana.com/ سر بزنید.

 

مرکز نوآوری نکسترا حامی استارتاپ های مبتنی بر فناوری های  اینترنت اشیاء در راستای شهر هوشمند.

 

تیم محتوا:

نویسنده: شقایق سخته

اصلاح: یاسر ویسی

طراح عکس: مریم بهاری

سئوشده توسط: یاسر ویسی

اسکرول به بالا