اولین دوره فیسکاپ به پایان رسید!

اولین دوره فیسکاپ

اولین رویداد بازشناسی چهره در ایران یا« face cup» روز 13 اسفندماه 1399 با اعلام برندگان به پایان رسید. اولین رویداد بازشناسی چهره به عنوان اولین رویداد تخصصی مشابه FRVT در ایران توسط مرکز نوآوری نکسترا با مشارکت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از بهمن‌ماه برگزار شد. در زمینه بازشناسی چهره، موسسه NIST آمریکا از سال ۲۰۰۰ مسابقات مختلفی را تحت عنوانFRVT   برگزار می‌کند. هدف از برگزاری این رویداد شناسایی تیم‌هایی است که در حوزه شناسایی و تشخیص چهره فعالیت می‌کنند و اتصال آنها به شرکت‌های حوزه فناوری هوش مصنوعی و دانشگاهیان و متخصصان است و پس از گذشت چند ماه، روز۱۳ اسفندماه 1399 مسابقه فیس‌کاپ با اعلام برندگان به پایان رسید. در ابتدای مراسم جناب آقای دکتر میلاد سجادی، دبیر اجرایی مسابقه درمورد روند برگزاری این رویداد گفت: «ما همواره دغدغه یک رویداد بومی مشابه آنچه موسسه NIST تحت عنوانFRVT  برگزار می‌کند را داشتیم. از اوایل امسال بستر شکل‌گیری این مسابقه فراهم شد و از خردادماه عملیات اجرایی این مسابقه کلید خورد».

ایشان در ادامه فرمودند: «خردادماه ایده اولیه فیس‌‌کاپ را به مرکز نوآوری و شتاب دهنده نکسترا که به عنوان یکی از مراکز هوش مصنوعی که از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کند، ارائه کردیم. هدف ما این بود تا تیم‌هایی که در حوزه پردازش چهره فعال هستند را شناسایی کنیم».

به گفته سجادی در شهریورماه به دنبال جمع‌آوری مجموعه داده مناسب (dataset) بودند چون در مسابقات این‌چنینی وجود یک مجموعه داده مناسب ضروری است و حدود ۱۰۰ هزار عکس مختلف از دیتابیس‌های منبع باز و عکس‌های گوناگون از بستر اینترنت جمع‌آوری و دسته‌بندی و سطح‌‌بندی شدند. او همچنین بیان کرد: «مهرماه لیست کمیته علمی را نهایی کردیم و سپس قوانین فنی مسابقه مطابق استانداردهای جهان تدوین شد و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت.» آنطور که سجادی می‌گوید ۴۶۰ تیم در این مسابقه ثبت‌نام کردند و ۷۰ تیم بسیار فعال بودند و کد آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.

سجادی با بیان اینکه در این مسابقه از داکر برای پردازش تصویر استفاده شد که بسیاری از تیم‌ها با آن آشنایی نداشتند، گفت: «داکر تکنولوژی رایج برای پردازش تصویر است. البته شرکت‌کنندگان با این تکنولوژی ناآشنا بودند. به همین خاطر اوایل دی‌ماه و اواخر بهمن‌ماه پنج نفر تیم فنی درگیر آموزش داکر به تیم‌ها بودند».

براساس گفته‌های دبیر اجرایی مسابقه، ۵۳ کد موفق ارسال شد و تیم‌هایی که در کدهای خود خطا داشتند، فرصت داشتند که کدهای خود را تصحیح و دوباره ارسال کنند. او تاکید کرد که ۴ تیم که به عنوان برندگان این مسابقه معرفی شدند، بار نخست کدهای خود را بدون اشکال ارسال کردند و عکس‌ها را با دقت بالای ۹۰ درصد پردازش کرده بودند.

 

در ادامه ۴ تیم برتر اولین رویداد بازشناسی چهره معرفی شدند. به این ترتیب تیم Science and Technology تیم اول شناخته شد و ۲۰ میلیون تومان دریافت کرد. تیم Zainali به عنوان تیم دوم  ۱۵ میلیون تومان برنده شد. دو تیم Pioneers و Mask به صورت مشترک به عنوان تیم‌ سوم شناخته شدند و هرکدام ۱۰ میلیون تومان دریافت کردند. علاوه بر جوایز نقدی ۹۰۰ میلیون تومان گرنت پروژه توسط اسپانسرهای حاضر در مراسم اختتامیه به برندگان اعطا شد.

جهت مطالعه ادامه گزارش کامل اختتامیه از لینک زیر وارد شوید.

https://peivast.com/p/97186

گزارش تصویری این رویداد:

 

اسکرول به بالا