کاربرد‌های هوش مصنوعی در زندگی روزمره

کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره، جاسوس یا دستیار؟

کاربرد هوش مصنوعی یکی از مواردی است که امروزه بسیاری از افراد به دنبال یافتن پاسخ واحدی برای آن هستند!

در این مطلب درباره این موضوع کنکاش می‌کنیم.


امروزه با گسترش مفهوم هوش مصنوعی، خیلی به این موضوع بر می‌خوریم که هوش مصنوعی و ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی آینده را تسخیر و کنترل انسانها را در اختیار خواهد گرفت. جنگ بین انسان و هوش مصنوعی، جاسوسی توسط سازوکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، حذف مشاغل و … از جمله مواردی است که در رابطه این تکنولوژی نوظهور مطرح شده است. اما اینکه چه مقدار از این پیش بینی‌ها حقیقی است و آیا کاربردهای هوش مصنوعی در آن‌ها خلاصه می‌شوند، قابل تامل و بررسی است.

در دنیایی که فناوری‌های مختلف روز به روز همگام با نوآوری‌هایی که به کار می‌گیرند در حال گسترش و پیشرفت هستند، هوش مصنوعی در حال طی کردن مسیر خود برای ایجاد تاثیرات مثبت در زندگی بشر است. کاربرد هوش مصنوعی به یک زمینه خاص محدود نمی‌شود و تمامی بخش‌های زندگی انسان مانند هنر، پزشکی، بازی و سرگرمی، هوا و فضا و … در حال تاثیر‌پذیری از این دانش بزرگ و بی انتها هستند.

در این مقاله به نمونه‌هایی از هوش مصنوعی اشاره شده است که احتمالاً مرتباً با آنها روبرو می‌شوید اما از جنبه هوش مصنوعی آنها آگاه نیستید. البته در نظر داشته باشید که مواردی که گفته خواهد شد تمامی کاربرد‌های هوش مصنوعی را شامل نمی‌شود.

  • شبکه‌های اجتماعی

کاربرد هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی امری غیر قابل انکار و مفید است. کاربران شبکه‌های اجتماعی همواره در حال تولید و انتشار محتوا‌های مختلفی هستند که با توجه به تعداد و حجم بالای محتوا‌های منتشر شده، کنترل و فیلتر مطالب مضر، آسیب‌زا و خارج از قوانین، از توانایی یک انسان خارج بوده و نیازمند استفاده از دانشی است که توانایی غربال و حذف چنین مطالبی را داشته باشد و به طور خودکار تشخیص دهد که آیا محتوای مورد نظر اجازه انتشار را دارد یا خیر .

هوش مصنوعی این وظیفه بزرگ را به عهده گرفته و تمامی این امور را بدون نیاز به حضور انسان انجام داده و تمامی تشخیص‌ها و انتخاب‌ها را به طور خودکار انجام می‌دهد. هوش مصنوعی نه تنها در پشت صحنه برای سفارشی کردن آنچه در فیدهای خود مشاهده می‌کنید کار می‌کند، بلکه توصیه‌های دوستان را نیز کشف می کند و اخبار جعلی را شناسایی و فیلتر می‌کند.

  • خدمات پخش موسیقی و رسانه

شاید از خود بپرسید که کاربرد هوش مصنوعی در این موضوع چیست؟

خدمات پخش موسیقی و رسانه‌ای که ما به صورت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم نمونه‌های شگفت انگیز دیگری از هوش مصنوعی هستند. هوش مصنوعی با توجه به اینکه از Spotify، Netflix یا YouTube استفاده می کنید، توصیه‌هایی را مطابق با سلیقه شما ایجاد می‌کند.

دفعه بعد که یک ویدیوی پیشنهادی را در YouTube پخش می‌کنید یا یک نمایش پیشنهادی را در Netflix یا هر رسانه دیگری  تماشا می‌کنید، به یاد داشته باشید که هوش مصنوعی در حال کار است و بر اساس شناختی که از ‌علاقه شما به دست آورده است اولویت مطالب را در فید شما تعیین می‌کند.

  • ربات‌های تحلیلگر

اگر اطلاعات مقدماتی درباره بازار سرمایه و تحلیل بازار سرمایه داشته باشید، قطعا می‌دانید که پیش‌بینی وضعیت هر سهام نیاز به دانش تخصصی تحلیل‌های فنی، بنیادی و روانشناسی بازار دارد. کاربرد هوش مصنوعی در این موضوع از زمانی آغاز شد که با استفاده از طراحی ربات‌هایی، امکان پیش‌بینی وضعیت آینده هر سهام با درصد خطای کم در دسترس افراد قرار گرفت.

هوش مصنوعی در این قسمت، این امکان را به شما می‌دهد که ربات مورد نظر را بر روی سیستم معاملاتی خود نصب کرده و آن را به معاملات خود متصل کنید؛ سپس می‌توانید که خروجی مورد نیاز را بر اساس بازه زمانی که انتخاب کرده‌اید دریافت کرده و از پیش‌بینی‌های آن در خصوص انجام معاملات خود استفاده کنید.

  • کاربرد هو ش مصنوعی در موتور‌های جستوجو

اکثر ما نمی‌توانیم یک روز کامل را بدون جستجوی پاسخ سوالات یا محصول در موتورهای جستجو مانند گوگل، یاندکس یا بینگ بگذرانیم. بدون هوش مصنوعی، موتورهای جستجو نمی توانند ‌کل صفحات و وبسایت‌های اینترنت را اسکن کنند و آنچه شما می‌خواهید ارائه دهند. آن دسته از  تبلیغاتی که به نظر می‌رسد هر حرکت شما را دنبال می‌کنند چطور؟ این‌ها توسط هوش مصنوعی و بر اساس سابقه جستجوی شما فعال می‌شوند و با هدف ارائه مواردی که الگوریتم‌ها معتقدند مورد علاقه شما هستند، برای شما شخصی سازی می‌شوند.

  • دستگاه‌های هوشمند

کاربرد هوش مصنوعی در دستگاه‌های خانگی نیز به سرعت در حال استفاده و گسترش است. بسیاری از محصولات خانه‌های هوشمند از هوش مصنوعی برای یادگیری عادت‌های ما استفاده می‌کنند و به‌طور خودکار تنظیمات را تغییر می‌دهند تا تجربه ما را تا حد امکان یکپارچه کنند. ممکن است مدتی طول بکشد تا یک خانه کاملاً مجهز به هوش مصنوعی داشته باشید، به این دلیل که سیستم هوش مصنوعی به زمانی نیاز دارد که عادات و رفتار شما را شناسایی و تحلیل کرده و خدمات را طبق عادات و رفتار شما ارائه دهد. به عنوان مثال، ترموستات‌های هوشمندی وجود دارند که دما را بر اساس ترجیحات شما تغییر می‌دهند و همچنین چراغ‌های هوشمندی وجود دارند که رنگ و شدت نورها را بر اساس زمان تغییر می‌دهند. طولی نمی‌کشد که تعاملات اولیه ما با همه ابزارهای خانه هوشمند ما به طور کامل از طریق هوش مصنوعی انجام می‌شود.

زمانی که درباره اخلاقیات استفاده از سیستم‌های نظارتی بزرگ صحبت می‌کنیم، نظرات موافق و مخالف زیادی مطرح می‌شود اما نکته مهم این است که شکی در استفاده از سیستم‌های نظارتی نیست و هوش مصنوعی نیز نقش مهمی در آن ایفا می‌کند. از آن‌جایی که امکان نظارت همزمان توسط چند نمایشگر برای انسان وجود ندارد، استفاده از هوش مصنوعی کاملا منطقی است.

با پیشرفت‌های فناوری مانند تشخیص اشیاء و تشخیص چهره، زمان زیادی طول نمی‌کشد که تمام فیدهای دوربین‌های امنیتی به جای انسان توسط هوش مصنوعی مشاهده شوند. اگرچه مدتی طول می‌کشد تا هوش مصنوعی به طور کامل یکپارچه شود،  اما آینده ما از آن هوش مصنوعی است.

  • مراقبت و سلامت 

هوش مصنوعی فرصت‌های جدیدی را در حوزه سلامت فراهم کرده است. به لطف توسعه ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی، شناسایی و تشخیص بیماری‌ها کمی ساده‌تر شده است. علاوه بر این، با ساده‌تر شدن فرآیندهای درمان و مدیریت سیستم‌های درمانی، کمک قابل توجهی به سیستم درمان و حتی خود بیماران صورت می‌پذیرد. در نتیجه، بیمارستان‌ها و سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی به سرعت از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به هر مساله ای، از تحقیقات گرفته تا تشخیص بیماری استفاده می‌کنند.

  • بازی‌های ویدیویی 

اجزای مختلفی که توسط هوش مصنوعی یا برنامه‌های مشابه هدایت می‌شوند ممکن است در طیف گسترده‌ای از بازی‌های ویدیویی، از جمله بازی‌های مسابقه‌ای، بازی‌های تیراندازی، و بازی‌های استراتژی یافت شوند. هدف اساسی از ترکیب هوش مصنوعی در بازی، ارائه یک تجربه بازی واقعی برای بازیکنان برای رقابت بر روی یک پلتفرم دیجیتال است. برخی از شرکت‌ها در حال حاضر در حال توسعه بازی‌های رایانه‌ای با هدف بهبود الگوریتم‌های خود هستند.
بنابراین کاربرد هوش مصنوعی در بازی‌های ویدیویی نیز باعث ایجاد تجربه‌های جدید‌تر و هیجان‌انگیز‌تری خواهد شد.

  • جمع‌بندی کاربرد هوش مصنوعی 

مواردی که مطرح شد تعدادی از بهترین نمونه‌های هوش مصنوعی در زندگی روزمره هستند که در همه جا وجود دارند و اکثر آن‌ها زندگی روزمره ما را ساده می‌کنند. آیا این به اندازه کافی اثبات می‌کند که هوش مصنوعی واقعاً زندگی ما را متحول کرده و به ما این امکان را می‌دهد که برای تمرکز بر چالش‌های واقعی سازنده‌تر باشیم یا خیر؟

حالا شما بگویید که آیا هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما انسان‌ها نقش یک جاسوس را ایفا می‌کند یا دستیار؟

 

نویسنده و سئو: یاسر ویسی، طراح:ملیکا غربی

 

منبع محتوا: becominghuman.ai

 

اسکرول به بالا