هک رشد چیست؟

هک رشد چیست؟

هک رشد چیست؟

در دنیای امروز کسب و کار دیجیتال اصطلاحات و روش های کاری روز به روز عوض میشوند. اما اینکه اصطلاح هک رشد چیست و چرا به آن نیاز داریم را بررسی میکنیم.

تاریخچه هک رشد

شان الیس فردی بود که به چندین استارتاپ و کسب و کار کوچک کمک کرد تا با حداقل بودجه و کمترین زمان ممکن به موفقیت برسند. هک رشد یک روش مبتنی بر داده و مجموعه تکنیک های بازاریابی هوشمند است. با بودجه محدود بازاریابی ، دارندگان استارت آپ مجبور بودند برای رشد سریع و با حداقل هزینه ، راه های ابتکاری جدیدی را ایجاد کنند. در واقع ، اصطلاح “هک رشد” توسط شان الیس ابداع شده است.

فرمول موفقیت در هک رشد مبتنی بر آزمایش و بهینه سازی مداوم است. هدف این است که تمام آموخته هایی را که در طی این فرآیند جمع آوری کرده اید ، برای استفاده در پروژه های بعدی ثبت کنید (بنابراین دوباره اشتباهات مشابهی مرتکب نشوید!). با این روش می توانید پتانسیل رشد خود را افزایش دهید.

چه چیزی باعث میشه یک هکر رشد بشی؟

شاید هک رشد در نگاه اول شباهت زیادی به بازاریابی داشته باشد ولی تفاوت های زیادی با هم دارند. این به معنای بهتر بودن یا بدتر بودن هر یک نیست یا به این معنی نیست که کار آنها از هم جدا باشد.

هکرهای رشد دستاوردهای کارشان را به برنامه نویس ها  می رسانند. البته این تنها کاری نیست که انجام می‌دهند. آنها همچنین بازاریابان خلاق ، مدیران محصولات و تحلیل گران داده هستند. هکرهای رشد بر روی یک هدف واحد متمرکز شده اند و آن هدف یافتن موثرترین و کارآمدترین راه برای رشد تجارت است. آنها اغلب به آزمایش های سریع و مداوم در کانال های بازاریابی ، توجه پیوسته به توسعه محصول مجدد و تمرکز در ایجاد و جذب پایگاه کاربری شرکت می‌پردازند.

از همه مهمتر!  هر تصمیمی که هکر رشد می گیرد براساس داده ها است. یک هکر رشد می داند که چگونه و چه چیزی را اندازه گیری کند. آنها برای درک عادات و رفتار مشتریان هدف خود از تجزیه و تحلیل ، صفحات فرود و آزمایش A / B استفاده می کنند. به یاد داشته باشد یک هکر رشد بر اساس فرضیات عمل نمی‌کند.

بیشتر درباره هک رشد بخوانید…

دنیای هک رشد با کشف هک های جدید و توسعه روش ها ، به طور مداوم در حال تکامل است. هک رشد دیگر فقط مختص استارت آپ ها نیست، امروزه خیلی از شرکت های بزرگ هم با هک رشد سر و کار دارند.

یکی از استراتژی هایی که در هک رشد مطرح است، بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing است؛ به این صورت که هیچ الزام و اجباری در کار نیست و مبنا بر جذابیت و کیفیت است. مشتریان و کاربران خود به سمت محصول می آیند به جای اینکه فروشنده به سمت آنها برود.

تلاش تیم Growth Hacking یا همان تیم هک رشد یا هکر رشد که می تواند یک نفر هم باشد، بر این است که در تمامی مراحلی که ممکن است مشتری به سیستم یا استارتاپ جذب شود، با در نظر گرفتن قیف بازاریابی یا Marketing Funnel در هر مرحله ای، رشد حداکثری و جذب حداکثری مشتری را داشته باشد.

مثالی از هک رشد یا Growth Hacking در دنیای واقعی

استارتاپ Airbnb به هر کسی امکان می‌دهد که اتاق‌های اضافه‌ی خانه‌‌ی خود را به یک اتاق هتل تبدیل کند؛ اتاقی که افراد غریبه می‌توانند آن را اجاره کنند. یک ایده‌ی فوق‌العاده‌ با یک اجرای کاملاً درست! هک رشد، همان چیزی است که باعث شده این استارتاپ، به چنین رشد فوق‌العاده‌ای برسد.

Airbnb با هوشمندی و فرصت‌شناسی هر چه تمام‌، از پلتفرم آگهی‌های آنلاین Craigslist استفاده کرد تا میلیون‌ها کاربر این پلتفرم را که به دنبال محل اسکان هستند به پایگاه کاربران خود بیفزاید. در واقع، وقتی فرم ثبت اتاق یا خانه‌ی خود را در Airbnb تکمیل می‌کردید، یک گزینه به شما پیشنهاد می‌شد که آگهی اتاق شما در وبسایت Craigslist نیز نمایش داده شود. این گزینه باعث ایجاد لینک‌‌های درونگرا (Inbound)، هم برای شما و هم برای Airbnb به عنوان یک پلتفرم می‌شد.

حال به این ترفند Airbnbنگاه میکنیم ، خلاقیت یا هوش خاصی در آن نمی‌بینیم و ممکن است از خود بپرسیم چرا سایر شرکت‌ها از این ترفند استفاده نکردند ؟

پاسخ به این سوال:

پاسخ این است که در حقیقت Craigslist برای این کار، یک API عمومی منتشر نکرده بود که همه بتوانند این ترفند را پیاده کنند. این Airbnb بود که با زحمت فراوان توانست نحوه‌ی کار فرم‌های آگهی Craigslist را مهندسی معکوس کند و سپس آگهی‌ها (محصول)‌ خود را با این فرم‌ها تطبیق دهد؛ حتی بدون اینکه به پایگاه کدهای Craigslist دسترسی داشته باشد. استفاده از APIها آسان است؛ اما مهندسی معکوس اصلا کار آسانی نیست! با این حال Airbnb این مسیر دشوار را انتخاب کرد و نتیجه‌ی آن را هم دید.

این روزها با عنوان شغلی هکر رشد در پلتفرم‌های کاریابی زیاد مواجه می‌شویم. هکر رشد عنوان شغلی نسبتا نوظهور است و همانطور که پیشتر گفتیم هکر رشد یک بازاریاب نیست و وظایف و قابلیت های گسترده تری می‌طلبد. اما اگر شما خود را یک هکر رشد می‌دانید یا به دنبال تبدیل شدن به هکر رشد هستید، توانایی های مرتبط به شرح ذیل را در خود ارزیابی کنید:

  • کار با داده ها و تحلیل آنها از طریق انواع نرم‌افزارهای تحلیل داده متناسب با نیاز
  • بازاریابی
  • برنامه‌ریزی استراتژیک
  • مدیریت
  • پیگیری و ارزیابی مستمر
  • سابقه مرتبط در حوزه مورد نظر

 

تیم محتوا:

نویسنده: رضا انصاری

اصلاح: شقایق سخته

سئوشده توسط: یاسر ویسی

طراح عکس: مریم بهاری

اسکرول به بالا