ارزیابی استارتاپ در نکسترا چه معیارهایی دارد؟

ارزیابی استارتاپ در نکسترا چه معیارهایی دارد؟

ارزیابی تیم استارتاپی چگونه است؟

مرکز نوآوری نکسترا در دپارتمان شتابدهنده خود به ارائه خدماتی چون آموزش، منتورشیپ و مشاوره تخصصی، سرمایه گذاری و فضای کار اشتراکی به استارتاپ‌های حوزه شهرهوشمند، اینترنت اشیاء، امنیت سایبری، مخابرات و هوش مصنوعی می‌پردازد. در این راستا استارتاپ‌ها و تیم‌هایی که به شتابدهنده نکسترا مراجعه می‌کنند فرآیند ارزیابی تیم استارتاپی توسط تیم‌های فنی، کسب‌و‌کار و اجرایی نکسترا جهت ورود به دوره پیش شتابدهی را طی می‌کنند.

مرکز نوآوری نکسترا که از سال 1398 فعالیت خود را در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور آغاز کرده است، رسالت اصلی خود را کمک به جوانان در جهت رشد و توسعه ایده‌های نوآورانه و فناورانه و سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌هایی می‌داند که قابلیت تبدیل شدن به یک کسب‌وکار بالغ و با پتانسیل را دارند و در ادامه مقیاس‌پذیر نیز هستند.

ارزیابی استارتاپ، یکی از اولین و مهم ترین مراحلی است که توسط نکسترا مورد توجه قرار می‌گیرد. در ارزیابی، تیم نکسترا شاخص‌هایی را جهت امتیازدهی مد نظر قرار می‌دهد. در ادامه به معرفی شاخص‌های مورد نظر می‌پردازیم:

  • تجربه تیم در بازار و صنعت مربوط به ایده

در این شاخص تجربه فعالیت و تخصص افراد تیم استارتاپ در بازار و صنعت ایده طرح شده، مورد توجه قرار می‌گیرد. به طبع افرادی که  دارای تجربه فعالیت در صنعت و بازار ایده خود هستند، نیازسنجی و درک بهتری از چالش‌های موجود در آن بازار دارند بعلاوه در مقابله با چالش‌ها و زیر و بم بازار توانایی خوبی دارند. این معیار را جدی بگیرید؛ شما با نشان دادن تسلط خود به صنعتی که در آن ایده جدیدی مطرح کرده‌اید اعتماد سرمایه‌گذاران را به خوبی جلب می‌کنید.

رهبر تیم استارتاپی

  • دارا بودن تجربه رهبری بنیانگذاران

یک تیم حرفه‌ای و متخصص با ایده جذاب، بدون یک رهبر در مسیر درست قرار نمی‌گیرد و بهره‌وری لازم را نخواهد داشت. لذا هر چقدر که استارتاپ شما دارای ایده نو، بازار پسند و یا افراد مجرب و متخصص باشد بدون وجود یک رهبر که تیم را در مسیر درست قرار دهد و کاریزمای لازم را داشته باشد، به نتیجه نخواهد رسید.

  • دارا بودن تجربه شغلی اعضای تیم

برای ارزیابی تیم استارتاپی، افرادی که در تیم تجربه شغلی و فعالیت در محیط حرفه‌ای دارند به مراتب عملکرد حرفه‌ای‌تر و تصمیماتی منطقی‌تر به تناسب تجربه پیشین خود، نسبت به سایر افراد در پیشبرد استارتاپ خود دارند. این موضوع باز هم به ارزیابی کلی تیم برمی‌گردد و برخی بر این باورند که تیم از ایده مهم‌تر است و یک تیم عالی می‌تواند ایده معمولی را تعالی ببخشد.

  • دارا بودن توانمندی بازاریابی و فروش در اعضای تیم

بازاریابی مهارتی است که در صورت فقدان، استارتاپ در ارائه محصول یا خدمت خود به بازار ناکام می‌ماند. لذا وجود فرد یا افرادی که سابقه فعالیت در فروش و بازاریابی دارند، یکی از مهم‌ترین نقاط قوت تیم محسوب می‌شود.

  • داشتن تجربه پیشین در راه‌اندازی استارتاپ

تجربه پیشین راه‌اندازی استارتاپ یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های یک تیم محسوب می‌شود. افرادی که تجربه راه اندازی استارتاپ دارند، فارغ از نتیجه آن که چه به شکست منجر شود یا موفقیت، با فرآیند راه‌اندازی کسب و کار آشنا هستند، چالش‌ها را می‌شناسند، فرصت‌های پیش رو را به خوبی تشخیص می‌دهند و تصمیماتی منطقی‌تر اتخاذ می‌کنند، که همگی منجر می‌شود مسیر رشد را با سرعت بیشتری طی کنند.

  • سطح مهارت و دانش اعضای تیم

هر چه افراد در زمینه ایده استارتاپ خود دانش و مهارت بیشتری داشته باشند احتمال موفقیت بیشتری نیز دارند. چرا که به حوزه تخصصی فعالیت اشراف بهتر دارند، با سازوکارهای اجرایی ساختن ایده آشنا هستند، و نهایتا ایده پردازی منطقی تر متناسب با شرایط موجود را انجام می‌دهند.

  • شخصیت فرد کارآفرین (سهامدار اصلی)

کارآفرینان ویژگی های شخصیتی منحصر به فرد خود را دارند. ریسک پذیری، تحمل ابهام، کنترل استرس، روحیه کار تیمی و رهبری از بازرترین ویژگی های یک کارآفرین است. لذا با دانستن فعالیت‌های پیشین فرد کارآفرین، چالش‌های سپری کرده و سبک زندگی وی، می‌توان کم و بیش به ویژگی‌های شخصیتی از این دست پی برد.

  • صداقت اعضای تیم

صداقت اصل اولیه اخلاق است. هر چه شفافیت در سوابق و اهداف اعضا بیشتر باشد، مرکز حامی درک بهتری از افراد و نیازهایشان خواهد داشت و چالش‌های کمتری در مسیر پیشرفت استارتاپ به وجود خواهد آمد.

کار تیمی در استارتاپ

  • فرهنگ همکاری و تعهد اعضا در تحقق اهداف

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که نکسترا در ارزیابی تیم استارتاپی به آن توجه می‌کند، روحیه همکاری و تعهد تک تک اعضا در اجرایی کردن ایده یا پیشرفت استارتاپ است. فقدان این ویژگی منجر به اتلاف زمان و هزینه در شتابدهنده و همچنین استارتاپ می‌شود. لذا ویژگی‌هایی چون تعهد و همکاری لازمه تشکیل تیم و راه اندازی استارتاپ است.

اگر فکر می‌کنید دارای ایده یا استارتاپی در حوزه‌های شهرهوشمند، اینترنت اشیاء، امنیت سایبری، مخابرات و هوش مصنوعی هستید، فرصت ثبت نام در نکسترا را از دست ندهید. تیم ما در اسرع وقت ایده و استارتاپ شما را بررسی می‌کند.

لینک ثبت‌نام رایگان در دوره شتابدهی نکسترا

در پایان نیز در صورت علاقه به مطالعه بیشتر درباره این موضوع بر روی لینک زیر کلیک کنید.

https://neemz.medium.com

 

اسکرول به بالا