مزایای بلاکچین برای کسب‌وکار‌ چیست؟

مزایای بلاکچین برای کسب‌ و کار‌ چیست؟

مزایای بلاکچین مطلبی است که در دنیای امروز بیشتر از هر زمان‌ دیگری کسب‌و‌کار‌های دیجیتال را به سمت این بستر سوق می‌دهد.

در سال‌های اخیر هر گاه صحبت از پیشرفت‌های تکنولوژیکی می‌شود؛ بلاکچین در صدر برترین تکنولوژی‌ها حاضر است و آمادگی خود را در جهت تحولات بزرگ به رخ می‌کشد.

همانطور که در مقالات مختلف درباره بلاکچین منتشر کردیم، بیان شد که بلاکچین یک دفتر کل غیر‌متمرکز و غیر قابل تغییر است که تنها افراد دارای مجوز توانایی دسترسی به اطلاعات مربوط به خود را دارند و بلوک‌های داده تا زمانی که تایید تمام اعضا وجود نداشته باشد تغییر نخواهند کرد.

اگر بخواهیم درباره سرعت رشد و پیشرفت بلاکچین اطلاعاتی در دست داشته باشیم، تنها کافیست که بدانید طبق پیش‌بینی‌های گارتنر، تا سال 2025 ارزش کسب‌و‌کار‌های تولید شده توسط بلاکچین به رقم 176 میلیارد دلار خواهد رسید!

در این مطلب نیز قصد داریم که درباره این موضوع صحبت کنیم. بله! درباره مزایای بلاکچین برای کسب‌و‌کار و تاثیراتی که در پی استفاده از این بستر متوجه کسب‌و‌کار می‌شودصحبت خواهیم کرد.


مطلب مرتبط

⇓  ⇓  ⇓  ⇓  ⇓  ⇓  ⇓  ⇓  ⇓

قرارداد های هوشمند و انقلاب بلاکچین در شفافیت اطلاعات 


مزایای بلاکچین در کسب‌و‌کار دیجیتال

  • امنیت پیشرفته: در شرایطی که اطلاعات و داده‌ها در حال تبادل و رد و بدل شدن هستند، اهمیت و ارزش‌ داده‌ها بیشتر از هر زمانی حس شده و طبیعتا حفاظت از این داده‌ها نیز اهمیت بسیاری را می‌طلبد.

باید بدانید که هر تراکنش جدیدی بلاکیچن، به تراکنش قبل از خود متصل می‌شود و در ادامه آن رمز‌گذاری خواهد شد و آن را به یک سیستم ثبت سوابق بسیار امن انتقال داده یا تبدیل می‌کند. تمامی این تراکنش‌ها غیر قابل تغییر بوده و پس از ثبت، تغییر آن‌ها کاملا نا ممکن است.

مزایای بلاکچین در این مورد را می‌توان این‌گونه خلاصه کرد که: “بلاکچین مشاهده داده‌ها را برای هکر دشوار می‌کند. چون که زنجیره تشکیل شده از اطلاعات رمز‌گذاری شده، توانایی هک موردی را از هکر گرفته و مجبور می‌شود که تمام زنجیره را هک کند (تقریبا غیر ممکن).

  • افزایش بهره‌وری

وقتی که درباره جلوگیری از افزایش زمالن در این مباحث صحبت می‌کنیم به شکل اجتناب ناپذیری می‌بایست تا حد ممکن بر روی کاهش واسطه‌ها نیز تمرکز کنیم.

بلاکچین نیاز به شخص ثالث یا واسطه را از بین برده و تا حداکثر ممکن، فرآیند‌های سنتی را از بین برده و فناوری کاربردی خود را جایگزین می‌کند. البته این موضوع صحت دارد که سرعت سیستم‌هایمبتنی بر بلاکچین به مواردی مانند اندازه بلوک داده و ترافیک شبکه وابسته است؛ اما کارشناسان و متخصصان این حوزه معتقدند که در هر صورت، بلاکچین باعث تسریع فرآیند‌ها و انجام تراکنش‌ها می‌شود.

  • قابلیت پیگیری و ردیابی

بلاکچین این توانایی را دارد که تمامی معاملات را ثبت کرده و مسیری که یک معامله طی کرده است را به طور کامل ضبط، رمز‌گذاری و تحلیل کند. این امر باعث می‌شود که خرده فروشان مبادلات کالا‌ها را رصد کرده و مدیریت امور را برای آنان تسهیل بخشد.

برای کسب‌کار‌ها امر شفافیت معاملات و مباحث حسابرسی در این بستر بسیار اهمیت دارد که بلاکچین امکان بررسی منشا کالا و دارایی‌های معامله شده و وضعیت کنونی آن را در اختیار افراد قرار می‌دهد و به بهبود امنیت کمک شایانی می‌کند.

چالش مهم دیگری که در این بخش وجود دارد، تقلب در زنجیره توزیع و پایمال شدن برخی از حقوق افراد یا سازمان‌ها است؛ که بلاکچین با ردیابی بخش توزیع نیز به صحت اطلاعات و برطرف کردن این چالش کمک بزرگی کرده است.

  • بهره‌وری هزینه

اگر بخواهیم یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های بلاکچین را نام ببریم، قطعا در ابتدا باید به مباحث مالی اشاره مستقیمی داشته باشیم و نظرات و تحلیل‌های مختلف را بررسی کنیم.

مزایای بلاکچین در حوزه مالی و حسابداری این امکان را برای فعالان و سازمان‌ها فراهم می‌کند که بیشتر فرآیند‌های خود را در این قالب انجام دهند که در نتیجه باعث افزایش سرعت و کارایی و کاهش بسیاری از هزینه‌ها خواهد شد. باید بدانید که بلاکچین فرآیند‌های گزارش‌دهی و حسابرسی را تا حد بسیار زیادی تسریع می‌بخشد.

  • شفافیت

مزایای بلاکچین به اینجا ختم نمی‌شود و باز هم خود را به عنوان ناجی کسب‌کار‌ها معرفی خواهد کرد. تراکنش‌های که در بلاکچین ثبت می‌شود دارای ویژگی است که آن را از هر بستر دیگری متمایز می‌کند؛ آن هم ویژگی غیر قابل تغییر بودن اطلاعات است که در موارد قبلی به آن اشاره مختصری داشتیم.

تمامی این اطلاعات به طور یکسان و به ترتیب در این بستر ذخیره شده و به زنجیره مورد نظر متصل می‌شود. در ادامه اینم روند، شما این امکان را دارید که به طور کامل و دقیق و به همراه تمام جزئیات، تاریخچه تراکنش‌ها و تبادلات را مشاهده کنید.

  • تغییر‌ ناپذیری

تغییر‌‌پذیری در بستربلاکچین یکی از موضوعاتی است که تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد. تا اینجای مطلب چندیدن بار به این موضوع اشاره کردیم که پس از ثبت داده‌ها، قابلیت دستکاری یا حذف داده‌ها وجود ندارد. تمامی این اطلاعات دارای نشانه‌گذاری زمانی و تاریخ هستند و همه آن‌ها به صورت یک رکورد کامل جمع‌آوری می‌شوند.

این بستر امکانی را ارائه می‌دهد که تحت عنوان یک ممیزی، اطلاعات قابل اعتماد و مطئن به افراد ارائه شود؛ چون که با استفاده از این موضوع می‌توان ردیابی اطلاعات را در طوب زمان انجام داد.

  • فرآیند خودکار

تمامی تراکنش‌‎ها در بستر بلاکچین با استفاده از فناوری قرار‌های هوشمند به طور خودکار انجام می‌شوند. این امر تا حد بسیار زیادی باعث می‌شود که کارایی و سرعت امور افزایش یافته و بسیاری از هزینه‌ها از بین بروند.

زمانی که یک تراکنش به پایان برسد، این تراکنش به طور خودکار تکمیل و ضبط شده و و تراکنش بعدی آغاز می‌شود. در واقع هر گونه شخص سومی فاقد دسترسی این سیستم کاملا خودکار است.

  • عدم تمرکز

بلاکچین بر روی تمرکز زدایی کار می‌کند که مسئولیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های متععد را به دسته‌های مربوط تقسیم کرده و سلسله‌ مراتب ویژه‌ای را به وجود می‌آورد. هیچ هسته مرکزی در بلاکچین وجود ندارد. دلیل این امر نز بر اساس تدوین شده است که، تمامی داده‌ها می‌بایست امکان به اشتراک‌گذاشته شدن در اکوسیستم کسب‌و‌کار را داشته باشند.

برای مثال در اکوسیستم زنجیره تامین بازیگران بسیاری وجود دارند که همگی آنان نیاز به ثبت اطلاعات و پردازش داده‌ها را حس می‌کنند. تامین‌کنندگان، تولید‌کنندگان و فروشندگان خرد و عمده در این دسته جای می‌گیرند و داده‌های آنان در این سیستم ثبت می‌شود.

  • نوآوری

در صنایع مختلف، رهبران کسب‌کار در پی یافتن و اجرای ایده‌های جدیدی هستند که باعث تغییرات بزرگی در کسب‌و‌کار آنان یا اکوسیستم آنان شود. مزایای بلاکچین در این مرحله به صورت کاملا واضح قابل لمس است. در واقع پیاده‌سازی سیستم بلاکچین در حوزه‌هایی که مد نظر داشته باشید، باعث خواهد شد که به طور طبیعی از طریق دسترسی‌های منحصر فردی که در اختیار دارید به فکر گسترش فناوری‌ها و فعالیت‌های خود باشید.

تکنیک‌های بلاکچین با تسریع تمامی‌ فعالیت‌های شما، آنان را کاربردی‌تر و و هوشمندانه‌تر از قبل مدیریت و اجرا می‌کند.

  • ایجاد اعتماد

مزایای بلاکچین و مواردی که تا کنون درباره آنان صحبت کردیم در بخش تجاری آن جای می‌گیرند که این سیستم  کارایی، دقت، سرعت و کاهش‌ هزینه را به کسب‌و‌کار‌ها ارائه می‌دهد.

شاید برای‌ شما سوال باشد که اعتماد چگونه ایجاد می‌شود؟ جواب این سوال در چهار کلمه آشنا خلاصه می‌شود: ((تمرکز زدایی، شفافیت، امنیت بالا و قابلیت ریابی فوری)) .


درباره کسب‌و‌کار‌های دیجیتال بیشتر بخوانید

↓  ↓  ↓  ↓  ↓  ↓  ↓  ↓  ↓  ↓  ↓  ↓  ↓  ↓  ↓  ↓  ↓  ↓  ↓

کسب و کار های دیجیتال و آینده جهان


صنایعی که از بلاکچین استفاده می‌کنند: 

  • بانکداری و مالی
  • سلامت دیجیتال
  • فعالیت‌های دولتی
  • مدیریت زنجیره تامین
  • حسابداری
  • تجارت الکترونیک
  • حمل و نقل و تدارکات

جمع‌بندی

با توجه به مباحثی که مطرح شد، بلاکچین باعث تحول و ایجاد دنیایی جدید برای ایده پردازان کسب‌و‌کار و بنیان‌گذاران کسب‌و‌کار شده است که با استفاده اصولی و بهره‌گیری از این بستر می‌توانند از آن به عنوان یک سکوی پرتاب استفاده کنند.

حال در مورد مزایای بلاکچین در کسب‌و‌کار به یک نتیجه رسیده‌ایم و همگی می‌دانیم که برای تصمیم‌گیری درست و تسریع بخشیدن امور نیاز مبرمی به این فناوری خواهیم داشت. پس وقت را تلف نکنید و از همین حالا سکوی پرتاب ایده‌ و کسب‌و‌کار خود را بسازید.

 

نویسنده: یاسر ویسی، طراح:ملیکا غربی

منبع: https://www.pinoybisnes.com/

اسکرول به بالا