مراحل رشد استارتاپ

مراحل رشد استارتاپ (بر اساس استارتاپ‌های سیلیکون ولی)

مراحل رشد استارتاپ رو تا چه اندازه می‌شناسید؟ مدت زمان تقریبی هر مرحله رو بلدی؟

در این مطلب قراره که به توضیح و کنکاش مراحل رشد استارتاپ بپردازیم و درباره چالش‌های هر مرحله صحبت کنیم. پس تا پایان این مطلب جذاب همراه ما باشید.

  • Startup Lifecycle (مراحل رشد استارتاپ)

    وقتی که درباره رشد یک استارتاپ صحبت می‌کنیم؛ در واقع قصد داریم پله‌های مسیر رشد و موفقیت یک کسب‌و‌کار نوپا رو بررسی و چالش و ضعف‌ها رو برطرف کنیم.

به صورت کلی، این مسیر 4 ایستگاه مختلف داره که هر کدوم وابسته به ایستگاه‌های قبلی هستند. این چهار مرحله عبارتند از:

  1. کشف / Discovery
  2. اعتبار سنجی / Validation
  3. بهره‌وری (بازده) / Efficiency
  4. مقیاس / Scale

قبل از معرفی این موارد، این نکته رو در نظر داشته باشید که این مراحل بر اساس استارتاپ‌های سیلیکون ولی ارائه شده و هرگونه تضاد با اکوسیستم استارتاپی ایران به این دلیل است.

  • کشف / Discovey:

    استارتاپ‌ها در این مرحله بر روی اعتبار‌سنجی متمرکز می‌شوند. چه افرادی که داخل سیستم مشغول حل‌کردن مسائل و ارائه راه‌حل هستند و چه کسانی که به راه‌حل‌های ارائه شده علاقه‌مند شده‌اند، همگی در پی اعتبار سنجی درست هستند.

در این مرحله بنیان‌گذاران استارتاپ‌ مشخص می‌شوند؛ مصاحبه با مشتریان احتمالی انجام می‌شود؛ ارزش‌های پیشنهادی بررسی و مشخص می‌شوند؛ محصول قابل عرضه ساخته می‌شود و استارتاپ در یک شتابدهنده یا مرکز رشد مستقر می‌شود.

در مرحله کشف، سرمایه‌گذاران اغلب از دوستان و اعضای خانواده هستند؛ و در موارد متعدد از کمک منتور‌ها و مشاوران استفاده می‌کنند.

میانگین مدت زمان دوره بین 5 الی 7 ماه است و بسته به میزان پیشرفت و انجام وظایف و اهداف متغیر خواهد بود.

  • اعتبار سنجی / Validation در مراحل رشد استارتاپ

    اعتبار سنجی اولیه بر مبنای پیش‌بینی رغبت مشتریان بازار هدف، به پرداخت هزینه بابت محصول یا خدمت مورد نظر انجام می‌شود.

در این مرحله ویژگی‌های اصلی محصول اصلاح می‌شوند؛ تعدا کاربران اولیه افزایش می‌یابد؛ معیار‌های تحلیلی استارتاپ مشخص می‌شود؛ سرمایه بذری دریافت می‌شود؛ افراد کلیدی استخدام می‌شوند؛ در صورت نیاز چرخش (pivet) صورت می‌پذیرد؛ اولین پرداخت‌های مشتریان انجام می‌شود و در نهایت تطابق محصول و بازار اتفاق می‌افتد. در میان مراحل رشد استارتاپ می‌توان این مورد را از مهم ترین‌ها به حساب آورد.

  • بهره‌وری / Efficiency:

    استارتاپ‌ها در این مرحله مدل کسب‌و‌کار خود را اصلاح می‌کنند و کارایی فرآیند جذب مشتری را افزایش می‌دهند. برای بازدهی بیشتر، استارتاپ باید بتواند به طور موثر مشتری‌ها را جذب و از ریزش آن‌ها جلوگیری کند.

در این مرحله ارزش‌های پیشنهادی اولیه اصلاح می‌شوند؛ و براساس تجربه کاربران، مسیری که مشتریان برای خرید محصول و درخواست خدمات را از طریق اینترنت تجربه می‌کنند بهبود داده می‌شود و رشد ویروسی تعداد کاربران اتفاق می‌افتد.

فرآیند‌های فروش تکرار‌پذیر یا کانال‌های جذب مشتری مقیاس‌پذیر، در این مرحله به وجود می‌آیند.

این مرحله به طور معمول حدود 5 الی 6 ماه به طول می‌انجامد و استارتاپ در این دوره به دیتا‌ها و بازخورد‌های مهمی درباره خود دست می‌یابد.

  • مقیاس / Scale:

    در این مرحله استارتاپ‌ها به سرعت رشد می‌کنند و وارد اولین مرحله جذب سرمایه می‌شوند. حجم عظیمی از مشتریان را جذب می‌کنند و مقیاس پذیری پشت صحنه را بهبود می‌دهند. افراد تیم اجرایی در این مرحله استخدام می‌شوند.

این پله در مراحل رشد استارتاپ به دلیل آمادگی جهت جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خطر‌پذیر اهمیتی دوچندان دارد. به طور میانگین مدت زمان این دوره از رشد 7 الی 9 ماه زمان می‌برد.

در ایران نیز مراحل رشد استارتاپ به صورتی که برای شما توضیح دادیم طی خواهد شد؛ اما به خاطر وجود برخی از تفاوت‌ها و نوسانات در شرایط مختلف، دستخوش تغییرات کوچکی می‌شود.

برای مثال، مرکز نوآوری نکسترا به عنوان شتابدهنده، استارتاپ استودیو و فضای کار اشتراکی در طراحی یک مدل کسب‌و‌کار مناسب و رشد استارتاپ بر اساس مدل (( مراحل رشد استارتاپ )) در کنار کسب‌و‌کا‌رهای نوپا خواهد بود و برای تبدیل شدن آنان به یک کسب‌و‌کار بالغ در رفع چالش‌ها به آنان یاری می‌رساند.

 

منبع: کتاب واژه نامه کسب‌و‌کار

نویسنده و سئو مقاله: یاسر ویسی، طراح: ملیکا غریبی و مریم بهاری 

اسکرول به بالا