استراتژی بحران در کسب و کار، ضرورت موفقیت در بحران!

استراتژی بحران در کسب و کار، راه‌کارهای موفقیت در بحران!

استراتژی بحران شما رو یاد چه موضوعاتی میندازه؟ چقدر در کسب و کار دچار بحران‌های بزرگ و کوچیک شده‌اید؟ برای طی کردن مسیر موفقیت کسب و کارتون چه مقدار فداکاری کردید و چه مقدار مانع‌های عجیب رو تجربه کردید؟

سوالاتی که مطرح شد باید مقداری شما رو به فکر فرو ببره و برخی از خاطراتتون رو مرور کنید که جواب مناسبی براشون پیدا کنید!

موضوع رو با یک سوال مهم‌تر آغاز می‌کنیم. عوامل بحران رو بیرونی در نظر می‌گیرید یا درونی؟

 

  • پستی و بلندی در کسب و کار

زمانی که بنیان‌گذار یا هم بنیان‌گذار یک کسب و کار باشید، در زمان ایده‌پردازی‌های خود به این موضوع تسلط دارید که هیچ وقت همه چیز خوب نیست و تمام مراحل بدون مشکل نیست.

در مسیر موفقیت و رشد یک کسب و کار عوامل بیرونی و درونی به قدری تاثیر‌گذار هستن که شاید فکر کنید کنترل همه چیز از دستتون خارج شده! اما اینطور نیست؛ وقتی که همه چیز رو خارج از کنترل می‌بینید بهترین زمان برای رشد شما فراهم شده.

مهم‌ترین ابزار شما در این مواقع چیزی جز استراتژی بحران نیست. اینکه چطور از بزرگ‌ترین تهدید، طلایی‌ترین فرصت رو بسازید و از بین تمام مشکلات سربلند بیرون بیایید، میزان موثر بودن استراتژی رو نشون میده.

عواملی که این بحران‌ها رو برای شما و کسب و کارتون ایجاد می‌کنند یا بیرونی هستند یا درونی. در واقع عوامل بیرونی قانون‌گذاری‌ها، تصمیمات نهادی، تغییر سلایق و علاق مشتریان و… هست.

عوامل درونی هم می‌تونه مواردی مثل زیر ساخت‌های سازمان، نیروی انسانی، منابع انسانی، حقوق پرداختی، شیوه مدیریت و … باشه که تا حد خیلی زیادی تاثیر‌گذار و بحران‌زا هستن.

 

  • شناسایی بحران و ارائه استراتژی بحران در بازاریابی

واحد بازاریابی در هر سازمان به عنوان قلب تپنده فعالیت می‌کنه و این مورد به معنی شروع و سازماندهی بسیاری از برنامه‌ها از واحد بازاریابی هست.

زمانی که با مدیریت ریسک و تغییر مسیر فعالیت، استراتژی جدیدی تدوین میشه، بازاریابی این وظیفه مهم رو به عهده داره که فعالیت‌ها و خدمات سازمان‌ها رو متفاوت‌تر از قبل به گوش مخاطبان برسونه که مخاطب و مشتری دچار سردرگمی و نشه.

واحد بازاریابی هر سازمان باید به شکلی عمل کنه که با ارائه راهکار‌های جدید معرفی و ارائه محصول و خدمات، سازمان رو در مسیر درست قرار بده. بازاریابی، استراتژی بحران رو ارائه میده و تلاش می‌کنه که عوامل درونی و بیرونی رو تا حد بالایی در ارائه خدمات و محصولات بی اثر کنه! این موضوع وظیفه کمی نیست؛ به خاطر این وظایف قلب تپنده لایق این واحد هست.

بعد از ارائه تمامیت بحران به بخش بازاریابی و اشتراک سایر نظرات واحد‌های فروش، فنی، توسعه محصول و اجرایی و… وقت جمع‌بندی و اجرای برنامه درست و جدید بازاریابی رسیده است. در این زمان تمامی شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌ها و ابزار‌های تبلیغاتی سازمان بر روی اجرای استراتژی بحران تمرکز می‌کنند و کمپین خود را با رویکردی جدید اجرا می‌کنند.

با توضیحاتی که ارائه شد اهمیت بازاریابی و فعالیت‌هاش بیشتر در ذهن شما روشن شد و این باعث میشه که ادامه مبحث رو با دید بهتری دنبال کنید.

 

  • تعریف استراتژی

مفهوم و تعریف دقیق استراتژی طی سال‌های گذشته تغییرات متعددی داشته. اما مفهومی که وجه اشتراک تمام تعاریف به حساب میاد این جمله است: ((استراتژی ابزاری است که افراد یا سازمان‌ها با استفاده از آن به اهداف خود دست پیدا می‌کنند.))

در واقع باید بدونید که این مورد تعیین می‌کنه که شما با چه روشی در هر شرایطی از رقبای خودتون جلوتر باشید و مسیر بازار هدف رو به درستی مشخص کنید.

به طور کلی استراتژی بیان کننده اهداف بلند مدت سازمان به حساب میاد که برنامه‌ریزی تمام بخش‌ها و تخصیص منابع در اون به طور کامل شرح داده شده.

بیشتر سازمان‌ها برای تعیین استراتژی بحران از مشاوران خارج سازمان هم کمک می‌گیرند که دید تک بعدی و داخلی در تدوین برنامه دخیل نباشه و نگاه‌های متفاوتی موضوع رو رصد کنن. این موضوع به قدری مهم و سنگین به حساب میاد که مدیران مدت‌ها برای رسیدگی و تدوینش زمان صرف می‌کنن.

 

  • بحران و استراتژی بحران در کسب و کار

همونطوری که در ابتدای بحث مطرح کردیم، بیان شد که بحران همیشه در مسیر هر کسب و کاری وجود داره و باید به شکلی اون رو مدیریت کنیم که کمترین هزینه و آسیب رو متحمل بشیم.

رویکردA:

خیلی از مدیران اعتقاد دارند که وقتی سازمان با یک بحران بزرگ مواجه میشه دلیلی برای اطلاع سطوح مختلف سازمان وجود نداره و باید مدیران اقدام به حل یا کنترل این موضوع کنند. بعد از اجرای این تصمیم دومینوی اشتباهات برای مدیران آغاز میشه و در نهایت امکان نابودی وجود داره! (به همین سادگی).

رویکرد B:

در مقابل این شیوه مدیریت، برخی اعتقاد دارند که بعد از تعیین استراتژی بحران درست و مطابق با شرایط، می‌بایست روش اجرا و تسلط بر اون برای سطوح و بخش‌های مختلف سازمان توضیح داده بشه و تمامی سطوح در اجرا دخیل باشن.

شما با کدوم رویکرد موافقید؟

پس متوجه شدیم که بحران در کسب و کار ممکنه از نظر هر شخصی به یک شکل مدیریت بشه و باهاش برخورد بشه. حالا باید این سوال رو خودمون بپرسیم که آیا همه بحران‌ها قابلیت مدیریت دارند؟

به طور کلی جوابش رو با یک جمله کلیشه‌ای و روزمره بیان می‌کنیم: ((کار که نشد نداره)). اگر توجه کنید، با وجود وضعیت کنونی کشور و قطعی‌ها و محدودیت‌های اینترنتی که برای کاربران و عموم مردم ایجاده شده باز هم بسیاری از کسب و کار‌ها دارن فعالیت می‌کنن و (گرچه با فروش کمتر) همچنان زندگی رو در جریان خودش نگه داشتن.

وقتی که محدودیت‌های اینترنت اعمال شد واکنش کسب وکار شما برای پیشبرد امورش چی بود؟

خیلی از سازمان‌ها به دلیل محدودیت شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و لینکدین، عمده فعالیت‌ها رو به سمت سایت بردند و تمرکز انتشار محتوا و بازاریابی و ارتباط با مخاطبین رو به وبسایت‌های سازمان منتقل کردند.

 

راهکار‌های عبور از بحران!

بسیاری از بحران‌ها ممکن هست برای سازمان‌ها منشاء جهانی داشته باشن، مانند ویروس کرونا که هر سازمان به شکلی متفاوت باهاش برخورد کرد و بسیاری بهترین استراتژی رو دورکاری کارکنان دونستند و اجراش کردن و اکثر نتایج خوبی هم به دست آوردن.

اما برخی از بحران‌ها از مسائل جهانی تفکیک شده و راحل‌های متفاوتی هم داره:

  • شناسایی و بهبود فرآیند کاری

موردی که در تمامی سازمان‌ها تا حد بالایی اهمیت داره، یکپارچه‌سازی فرآیند‌ها و امور سازمان‌ هست. هر مجموعه‌ای با چنین یکپارچه‌سازی‌هایی به طور کامل توانایی نظام‌مند کردن امور و فعالیت‌های خودش رو داره.

طراحی انواع سیستم‌های فرایند باعث میشه که هزینه‌های بسیار زیادی کاهش پیدا کنه و اممور به شکل سریع‌تر و راحت‌تری در سازمان جریان پیدا کنه.

در واقع این مورد یکی از بهترین راه‌حل‌هایی هست که میشه اجرا کرد  و به عنوان نمونه استفاده از موتور‌های BPMS که هر سازمان از زیر شاخه‌های مختلفی استفاده میکنه و برای اهداف سازمان اون رو اجرا میکنه.

 

  • فروش موثر با دید کلی

تحلیل فرصت و شناسایی موقعیت مناسب کمک بسیار بزرگی برای دستیابی به اهداف هر سازمان به حساب میاد. شناسایی سرنخ‌های فروش و افزایش نرخ تبدیل مخاطبان به مشتری، در این مرحله به کمک سازمان‌های مختلف میاد.

برای اجرایی کردن تمام اهداف فروش در مواقع بحران، باید پیگیری مستمر و برنامه جدیدی همگام با استراتژی بحران سازمان انجام بشه و تحقق تمام این موارد به شناسایی فرصت درست بستگی داره. باید توجه کنید که سیستم تبلیغات، باید منظم و همگام با افکار عمومی تدوین بشه و برنامه کمپین به شکل وسیعی در بازار هدف اجرا بشه.

 

  • حفظ مشتریان وفادار

مهم‌ترین دغدغه هر کسب وکاری در هر زمانی، حفظ مشتریان و ترغیب آنان به استفاده بیشتر از خدمات و محصولات است. تمامی کسب و کار‌ها در تلاشند که با استفاده از مدل‌های مختلف بازاریابی جایگاه برند خود را ارتقا دهند و با استفاده از تعیین مسیر درست برای مشتریان، تهدبدات را به فرصت تبدیل کنند.

مهم‌ترین راه حل برای حفظ مشریان در شرایط اضطراری این است که سازمان به شکلی کاملا هوشمندانه، راه ارتباطی خود با مشتریان و مخاطبان را حفظ کند و آسان‌ترین روش را به آنان پیشنهاد دهد. برای مثال در زمانی که محدودیت و قطعی اینترنت، بسیاری از سازمان‌ها سرمایه‌گذاری عظیمی بر روی سیستم پاسخگویی تلفنی خود انجام دادن که در این زمان ارتباط و سفارش مشتریان رو از دست ندهند.

 

  • مدیریت عملکرد پرسنل بر اساس استراتژِی بحران

مدیران با مدیریت وظایف هر یک از پرسنل از عملکرد صحیح در دپارتمان های مختلف اطمینان حاصل می‌کنند. هریک از پرسنل در پست‌های سازمانی متفاوت از پتانسیل‌های مختلف کاری برخوردار هستن.

تحلیل رفتار و عملکرد هریک از کارکنان به مدیران و صاحبان کسب و کار کمک می‌کنه که در تصمیم‌گیری و تقسیم کارها برای پرسنل خود بهتر عمل کنند.

حصول نتیجه مطلوب‌تر در پیشبرد فعالیت‌ها، ارجاع وظایف و درخواست های متناسب به افراد و پیگیری آن‌ها عملکرد سازمان رو تسریع میبخشه. برای همین، مدیریت سیستماتیک وظایف و یادآوری بصورت کاربردی و عملیاتی نیاز هر سازمان هست.

بهره‌گیری از این برنامه به صورت کاملا کاربر پسند، مزیتی است که می‌تونه به عنوان دستیار هوشمند الکترونیکی افراد نام برد.

 

  • مسئولیت آژانس بازاریابی نکسترا در مواقع بحران کسب و کار

آژانس ارتباطات و بازاریابی مرکز نوآوری نکسترا نیز تصمیم گرفته است که با وجود بحران‌ها و محدودیت‌ها خدمات خاصی را کسب و کار‌ها ارائه دهد. و حالا این امکان رو دارید که بعد از ارتباط با مرکز نوآوری نکسترا، از خدمات این بخش استفاده کنید .

شما می‌تونید خدمات بازاریابی از جمله مشاوره ویژه رو دریافت کنید و روش‌های مختلف مقابله با بحران رو برای کسب و کار خودتون دریافت کنید و اجرا کنید.

در این بخش نکسترا این امکان براتون وجود داره که خدمات مارکتینگ رو به آژانس بازاریابی نکسترا بسپارید و  از دیدن نتایج برنامه‌ها و استراتژی‌های اجرا شده لذت ببرید.

مسئولیت اجتماعی این دپارتمان بر این اساس تدوین شده که باید پشتیبان کسب و کار‌هایی بود که با ارائه استراتژی درست به مسیر درست هدایت میشن.

برای ارتباط با واحد مارکتینگ نکسترا کافیه که با شماره 88358194-021 تماس بگیرید .

 

  • نتیجه‌گیری

در تمام مطالبی که مطرح کردیم، تلاش بر این بود که به شما کمک کنیم که درک بهتری از موضوع استراتژی بحران داشته باشید و راهکار‌های تاثیر‌گذار رو بهتون معرفی کنیم.

این موضوع رو همیشه به یاد داشته باشید که مهم‌تر از هر چیزی کنترل احساسات و بررسی دقیق مشکلات و چالش‌هایی هست که روبروی شما و در مسیر کسب و کار شما قرار میگیره. رسیدن به اهداف نیازمند همکاری تمامی واحد‌های سازمان هست و یک واحد یا یک شخص این امکان رو نداره که باعث موفقیت کلی سازمان باشه و اصلیت موضوع، حل چالش با توجه به کار تیمی و هم‌فکری گروهی خلاصه میشه.

تیم ما در مرکز نوآوری نکسترا همیشه میزبان شما خواهد بود و با بروز هر چالش در زمینه‌های کسب و کار، فنی و بازاریابی توانایی ارائه موثر‌ترین راه حال ها رو به شما داره.

 

در آینده رویا‌پردازی کن

با نکسترا بهش برس

 

نویسنده: یاسر ویسی

طراح تصویر: ملیکا غربی

عکاس: نگار محمود زاده

اسکرول به بالا