استارتاپ های حوزه اینترنت اشیاء

استارتاپ های اینترنت اشیاء و معرفی سه ایده برای راه اندازی آنان

استارتاپ های حوزه اینترنت اشیاء در سال های اخیر با پیشرفت ها و دستاورد های چشمگیر خود باعث ترغیب بیش از پیش، سایر فعالان حوزه فناوری برای ورود به حوزه اینترنت اشیاء شدند.

از طرفی نیز باید اشاره کرد از نظر سرمایه­گذاران، این حوزه از فناوری می­تواند سودآوری بسیار بالایی داشته باشد و به همین دلیل است در مدت اخیر سرمایه گذاران خطر پذیر بسیاری بر روی این ایده ها سرمایه گذاری های بزرگی را انجام داده اند.

در این مقاله نیز علاوه بر اشاره به کلیات اینترنت اشیاء و استارتاپ های آن، به ایده هایی در جهت راه اندازی استارتاپ های این حوزه خواهیم پرداخت.

  • درباره اینترنت اشیاء

iot اشیایی را توصیف می­کند که از طریق اتصال به اینترنت، توانایی تبادل اطلاعات با حسگرها، نرم افزار ها و سایر فناوری ها را دارند.

اکنون نیز با گسترش استارتاپ های حوزه اینترنت اشیاء و به وجود آمدن دستگاه ها و نوآوری های بی­نظیر، در آینده های نه چندان دور جدا از ارتباط ساده تر میان اشیاء، ارتباط انسان ها با یکدیگر و محیط اطراف خود بیشتر و حتی آسان تر می­شود.

اینترنت اشیاء به ما این فرصت را می­دهد که در نحوه انجام امور، بسیار کارآمد تر از قبل عمل کنیم. در این مسیر، در صورت استفاده درست از این دانش، می­توان باعث صرفه جویی در مصرف گاز های گلخانه ای و امثال آن شد.

  • ایده های تشکیل یک استارتاپ اینترنت اشیاء

طبق آمار استاتیستا تا پایان سال 2020 حدود 30 میلیارد دستگاه در دنیا به اینترنت متصل هستند . بله، این بهترین زمان برای ورود به حوزه اینترنت اشیاء است.

  1. اینترنت اشیاء در خدمات مشتری

یکی از خدماتی که در آینده اینترنت اشیاء بسیار فضای مناسبی برای نوآوری دارد؛ ارائه اتصالی سریع به مشتریان برای دسترسی به داده های مورد نیاز  و بهبود خدمات است.

در حقیقت اینترنت اشیاء می تواند crm را بهبود بخشیده و مشکلات مشتریان را تشخیص داده و پشتیبانان را از آنان آگاه می­کند. این دستگاه ها مشکلات را پیدا کرده و آنان مطرح می­­کنند؛ بدون آنکه مشتریان از آن با خبر شوند.

تمامی این دستگاه ها ویژگی مشترکی به نام اتصال دارند. آنان قادرند هشدار دهند که خود دستگاه دارای چه مشکلاتی است و این سطح از هوش فرآیند را برای کارشناسان ساده تر می­کند.

بنابراین اگر قصد ورود به جمع استارتاپ حوزه اینترنت اشیاء را دارید این که در قسمت ارائه خدمات به مشتریان نوآوری کنید می­تواند بسیار کارساز باشد.

  1. اینترنت اشیاء و داده های بزرگ

این دو مسئله به طور کاملا جداگانه تکامل یافته اند؛ اما اکنون با یکدیگر در تعامل هستند. دستگاه های اینترنت اشیا بر اساس تراشه های خاصی ساخته می شوند که وظیفه اصلی آنها ردیابی فعالیت کاربران است. همه آنها داده ها را جمع آوری ، تجزیه و تحلیل، اشتراک و انتقال می­دهند. بدون این داده ها، دستگاه های اینترنت اشیا به راحتی از پتانسیل خود استفاده نمی کنند.

این جریان­های عظیم داده برای پردازش اطلاعات به سطح کاملاً متفاوتی از توانایی­های محاسباتی نیاز دارد. علاوه بر این، ما می توانیم ببینیم که برخی از سیستم عامل های تحلیلی نسل جدید با استفاده از پایگاه های داده مبتنی بر GPU پردازش مقدار زیادی از داده ها را با استفاده از حداقل سخت افزار پیشنهاد می دهند.

3. اینترنت اشیاء و یادگیری ماشین  اگر دستگاه های اینترنت اشیا این مقدار داده را جمع آوری می کنند؛ چرا از آنها برای آموزش سیستم استفاده نمی­کنند؟ اینترنت اشیا بیشتر دستگاه های هوشمند را وارد زندگی ما می­ کند و به نوبه خود، ارتباطات ماشین به ماشین پیچیده تر می­شود.

یادگیری ماشین به پیش بینی بهتر نتایج و پیامدهای مختلف کمک می کند. الگوریتم های ML نیز با گذشت زمان بهتر می شوند و این یک گام مثبت است. از آنجا که دستگاه های اینترنت اشیا با دیگر تعامل دارند، آموزش لوازم خانگی هوشمند بسیار راحت تر انجام می شود. با آموزش یک دستگاه ، همه آنها را آموزش می دهید.

·  جمع بندی با اشاره به سه حوزه مستعد رشد در اینترنت اشیاء، به این نتیجه میرسیم که این دانش فضای بسیار زیادی در خصوص تشکیل استارتاپ های بزرگ را دارد. البته با اطمینان می­توان گفت که در کشور ایران این فضای بسیار بیشتر از سایر نقاط دیگر است و همه چیز برای یک شروع بزرگ مهیا است .

 

منبع قسمتی از متن : techstartups.com

برای خواندن دیگر مقالات حوزه نوآوری به وبلاگ مرکز نوآوری نسکترا مراجعه کنید .

نویسنده: یاسر ویسی، طراح تصویر: مریم بهاری، سئو شده توسط: یاسر ویسی

 

 

 

 

اسکرول به بالا