استارتاپ استودیو های برتر سال 2021

استارتاپ استودیو های برتر سال 2021 (+معرفی استارتاپ استودیو های ایران)

استارتاپ استودیو‌ ، کلمه‌ای که هر فرد فعالی در اکوسیستم استارتاپی، حداقل یکبار آن را شنیده یا از آن در صحبت‌های خود استفاده کرده است. از این رو استارتاپ استودیو یکی از داغ‌ترین مباحث حال حاضر این اکوسیستم به حساب می‌آید.

در این مطلب قصد داریم که به معرفی برترین‌ استارتاپ استودیو‌های سال 2021 دنیا بپردازیم و نحوه فعالیت و حوزه‌های فعالیت آنان را به طور کامل شرح دهیم.

باید بدانید که نتایج و بازدهی‌هایی که استارتاپ استودیو‌ها در طول چند سال اخیر ثبت کرده‌اند رشد انفجاری را به ثبت رسانده است.

چنین مجموعه‌هایی می‌بایست توانایی بالایی در شناسایی و اولویت‌بندی چالش‌ها و مشکلات داشته باشند و سپس متناسب با نیاز بررسی شده، تیم‌سازی درست و اصولی را در جهت شروع یک پروژه انجام دهند که در ادامه این روند، کسب‌و‌کاری با دوام و مقیاس‌پذیر ساخته شده و به ارائه خدمات کاربردی خواهد پرداخت.

 

  • برترین استارتاپ استودیو‌ های 2021

 

  1. BetaWorks

این مجموعه در سال 2008 توسط John Borthwick در شهر نیویورک فعالیت خود را آغاز کرد. این مرکز فعالیت‌های خود را بر محوریت تحلیل و بررسی روند رفتار‌های مصرف‌کنندگان محصولات مختلف و استخراج الگوریتم‌های رفتاری مشتریان تعریف کرده و سرمایه‌گذاری‌های خود را به سمت ساخت نسل جدیدی از کسب‌و‌کار‌های اینترنتی سوق می‌دهد.

 

  • برخی از شرکت‌ها و پروژه‌های  استارتاپ استودیو BetaWorks

 

  • Giphy: اگر از طریق شبکه اجتماعی تلگرام قصد ارسال گیف را داشتید، این ابزار امکان انتخاب گیف مورد نظرتان از میان صد‌ها هزار گزینه مختلف را به صورت رایگان در دسترس شما قرار می‌دهد. البته مورد ذکر شده یکی از بستر‌هایی است که شما می‌توانید از این سرویس استفاده کنید.
  • Anchor: امروزه بسیاری از افراد فعال در حوزه‌های مختلف آموزشی، ورزشی، دیجیتال و… به دنبال کسب اطلاعات جدید، مفید و کاربردی هستند که در حین کار، استراحت و یا حتی فعالیت‌های بدنی از آنان بهره ببرند.

پادکست یک گزینه مناسب و بسیار جذاب است. در حال حاضر هر فردی در هر جای دنیا این امکان را دارد که حوزه مورد علاقه خود را انتخاب کرده و با توجه به زبان مورد نظر خود، پادکست‌های  بسیاری را از طریق نرم‌افزارهای متنوعی که در اختیار دارد گوش دهد و از اطلاعات آنان استفاده کند.

Anchor یکی از پلتفرم‌هایی است که خود را سازنده و توسعه دهنده پادکست‌ها معرفی کرده است. با توجه به توضیحات این شرکت، آنان درخواست‌های مختلف را بررسی و پس از آن به ساخت و نشر پادکست می‌پردازند و با ارائه این خدمات به افراد در مسیر کسب درآمد این افراد به آنان کمک می‌کنند.

  • Unsplash: این کمپانی فعالیت خود را با ایمان و عمل به شعار “((عکس برای هر کسی))” آغاز کرد. آنسپلش که حاصل پروژه‌های BetaWorks است، این امکان را به هر شخصی داده است که تصاویر مورد نظر خود را جستجو کرده و آنان را به صورت رایگان دانلود کنند.

این شرکت با اختصاص پنل کاربری مختص به هر عکاس یا طراح گرافیک، شبکه بزرگی از این متخصصان را در اختیار داشته و روزانه هزاران عکس مختلف را برای بارگذاری در سایت و اپلیکیشن خود دریافت می‌کند.

      2-  استارتاپ استودیو Colab

در سال 2013 Jon Bradford در شهر لس‌آنجلس ایالات متحده آمریکا، خود را به عنوان بنیان‌گذار استارتاپ استودیو Colab  معرفی کرد و فعالیت این مجموعه را به طور رسمی اعلام کرد.

Colab یک استارتاپ استودیو نوآورانه است که با مجموعه‌ای از شرکت‌های استراتژیک برای طراحی، راه‌اندازی و رشد کسب‌وکار در مراحل اولیه از ایده روی دستمال تا تبدیل شدن به یک کسب‌و‌کار بالغ همکاری می‌کند و اکنون پس از 8 سال فعالیت، این مجموعه در جمع موفق‌ترین استارتاپ استودیو‌های دنیا قرار دارد.

  • برخی از شرکت‌ها و پروژه‌های استارتاپ استودیو Colab

  • Nocap: در هر جای دنیا که باشید از طریق Nocap در کنسرت مورد علاقه خود شرکت کنید. این جمله‌ای است که در ابتدای ورود به وبسایت آنان خواهید دید.

Nocap تلاش کرده است که تجربه دلنشینی از موسیقی و کنسرت را به کاربران و مخاطبان خود ارائه داده و حس حضور در چنین مراسماتی را با ظرفیت نامحدود به آنان هدیه دهد. شما از طریق وبسایت این شرکت، می‌توانید بلیط بخرید و به صورت غیر‌حضوری در کنسرت مورد علاقه خود شرکت کنید (بدون اینکه دغدغه تکمیل ظرفیت یا ردیف صندلی را داشته باشید.)

  • brigade: این شرکت یکی از متفاوت‌ترین ایده‌ها را به مرحله اجرا رسانده و هم‌اکنون در بین ادارات پلیس و مجریان قضایی کشور آمریکا مشتریان زیادی را به سمت خود کشانده است.

ایده Brigade از این قرار است که یک نشانه QR Code بر روی لباس پلیس نصب می‌شود و شهروند این امکان را دارد که با اسکن آن کد، به تمامی اطلاعات هویتی و شغلی پلیس مربوطه دسترسی پیدا کند. از این دسترسی در زمان‌هایی که رفتار ناشایستی از یک نیروی امنیتی مشاهده می‌کنید می‌توان استفاده کرد. البته این مورد شامل ارسال فیلم یا عکسی که به عنوان مستند ضبط کرده‌اید نیز خواهد بود.

      3- Expa

این شرکت که خود را به عنوان یک حامی بزرگ در اکوسیستم استارتاپی کشور آمریکا معرفی کرده و یکی از بخش‌های مهم خود را، استارتاپ استودیو Expa می‌داند.

شعاری که این مرکز در راستای انجام امور خود قرار داده، “((ما بنیان‌گذارانی را حمایت می‌کنیم که قصد تبدیل کربن به سوخت جت را دارند))” است.Expa  جایی است که استارتاپ‌ها می‌توانند حمایت و بودجه مورد نیازشان را جهت رشد ایده‌ها دریافت کنند.

این مجموعه پر‌تلاش موفق شده است تا کنون ده‌ها شرکت را راه‌اندازی کند و حمایت‌ها و خدمات خود را به بیش از 100 بنیان‌گذار ارائه دهد. البته باید بدانید که جامعه سازندگان Expa را افراد کلیدی شرکت‌هایی مانند Uber و Twitter تشکیل داده‌اند.

 

 

  • برخی از شرکت‌ها و پروژه‌های استارتاپ استودیو Expa

 

  • Spot: تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که از طریق یک برنامه خاص، به همراه دوستان یا خانواده خود درباره یک سفر برنامه‌ریزی کنید و این برنامه با توجه به علایق مشترک شما و همراهان شما، پیشنهادات جذابی را در جهت انتخاب مقصد سفر ارائه دهد.

Spot تمامی این خدمات را در اختیار شما قرار داده و مکان‌های جدیدی که گزینه‌های مناسبی برای سفر هستند را کشف می‌کند و در پیشنهادات جذاب پنل شما قرار می‌دهد.

 

  • Current: Stuart Sopp این شرکت را با ایمان به این که تمامی خدمات بانکداری به مشتریان باید سریع، راحت و مقرون به صرفه باشد تاسیس کرد. این شرکت آمریکایی مستقر در شهر نیویورک یکی از مهم‌ترین اهداف خود را بهبود نتایج مالی منحصر به فرد هر شهروند تعریف کرده است.

در واقع باید گفت که Current مزایایی را اختیار کاربران قرار می‌دهد که نسبت به خدمات بانک‌ها برتری دارد. به طور مثال، این شرکت دسترسی زود هنگام به سپرده‌های مستقیم و پس‌انداز سریع مبتنی بر داده را به کاربران و مشتریان خود ارائه می‌دهد.

 

  • استارتاپ استودیو‌های فعال در ایران

 

در ایران نیز مجموعه‌هایی در این زمینه در حال فعالیت بوده و خدمات ارزشمندی را به بنیان‌گذاران و استارتاپ‌هایی که پتانسیل بالایی در مسیر تبدیل شدن به یک کسب‌و‌کار را دارند ارائه می‌دهند.

در ادامه به چند استارتاپ استودیو موفق اشاره خواهیم کرد و شرح مختصری از خدمات آنان را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

  • فکتودیو:

    این مجموعه بیش از دو سال است که فعالیت خود را در اکوسیستم استارتاپی و نوآوری ایران آغاز کرده و هم اکنون در شهر تهران مستقر است. هدف آن‌ها همکاری با تیم‌ها و بنیان‌گذاران با استعداد و کوشا است.

  • استودیو رادین:

    در شهر تهران یکی دیگر از استارتاپ استودیو‌های موفق ایران در حال فعالیت بوده و نقش مهمی را در اکوسیستم نوآوری ایران ایفا می‌کند. این سازمان مسیر حرکت خود را بر اساس شعار “((ما بر روی فکر‌های نو سرمایه‌گذاری می‌کنیم))” طی می‌کند.

  • نارنجی:

    شرکت اهورا نوآفرین که دارای نشان تجاری خانه نارنجی است، خود را به عنوان اولین کارگزار استارتاپی استان هرمزگان معرفی کرده است. ایده‌پردازی، طراحی، تولید، سرمایه‌گذاری و توسعه استارتاپ‌ها از خدمات این استارتاپ استودیو است.
    سایر فعالیت‌های این سازمان را می‌توان در رویداد‌های آموزشی و تجربی، دورهمی‌های کارآفرینی و استارتاپی، تولید محتوا، طراحی وبسایت و دیجیتال مارکتینگ خلاصه کرد.

  • استارتاپ استودیو مرکز نوآوری نکسترا:

    مرکز نوآوری نکسترا، هم اکنون در پردیس فنی دانشگاه تهران مستقر بوده و فعالیت خود را از سال 1398 آغاز کرده است. البته باید بدانید که نکسترا به عنوان یک شتابدهنده تخصصی در حوزه‌های شهر هوشمند، بلاکچین، اینترنت اشیا، امنیت سایبری و مخابرات سرمایه‌گذاری‌های موفقی را در کارنامه خود به جای گذاشته است.

یکی از بخش‌های نکسترا استارتاپ استودیو است که در کنار بخش‌های شتابدهنده و فضای کار اشتراکی در حال فعالیت است. با توجه به نیازسنجی‌های صورت گرفته در صنعت پروژه‌های استارتاپ استودیو نکسترا در حال فعالیت هستند.

در حال حاضر دو استارتاپ AI-Box و Bina-Box و یک رویداد تخصصی فیسکاپ (Facecup)، محصولات استارتاپ استودیو نکسترا هستند.

 

  • نتیجه‌گیری استارتاپ استودیو

شما با خواندن این مطلب به درک بهتری از فرآیند فعالیت، پروژه‌ها و استارتاپ‌ها و شرکت‌های موفقی که از دل استارتاپ استودیو‌ها بیرون آمده و به کسب‌و‌کار‌های بزرگ و تاثیر‌گذاری تبدیل شده‌اند دست یافتید.

معرفی چنین مجموعه‌هایی به شما کمک می‌کند که در وهله‌ی اول مقایسه درستی از اکوسیستم استارتاپی ایران و کشور‌های دیگر داشته باشید و سپس دانش درستی از فرآیند تیم‌های استارتاپی که به شرکت‌های بزرگ و موفقی تبدیل شده‌اند را به دست آورید.

متخصصان و همچنین استارتاپ‌هایی که قصد توسعه فعالیت خود در حوزه‌های تخصصی استارتاپ استودیو نکسترا را دارند، می‌توانند از طریق ارائه درخواست همکاری از طریق لینک زیر با ما بپیوندند.

 

(( پیوستن به استارتاپ استودیو نکسترا ))

 

منبع: medium.com

 

نویسنده و سئو : یاسر ویسی – طراح: ملیکا غربی

 

اسکرول به بالا