ارزیابی پتانسیل اقتصادی استارتاپ در نکسترا

ارزیابی پتانسیل اقتصادی در نکسترا به چه صورت است ؟

همانطور که أشاره کردیم، شتابدهنده نکسترا در فرآیند پذیرش استارتاپ ها، آنها را از منظر مولفه های کلیدی همچون ایده کسب و کار، ارزیابی پتانسیل اقتصادی ، تیم، پتانسیل بازار، و پتانسیل فنی و عملیاتی مورد ارزیابی قرار میدهد.

در مقاله پیشین بیان کردیم که نکسترا در ارزیابی ایده شما  به چه مواردی توجه می‌کند.

حال در این مقاله به تشریح شاخص های مورد توجه در ارزیابی پتانسیل اقتصادی استارتاپ شما می پردازیم.

می‌توان گفت پتانسیل اقتصادی از مولفه های کلیدی بسیار مهم است که در سنجش و ارزیابی یک استارتاپ  مورد توجه بسیاری قرار می‌گیرد. اگر ایده و کسب و کار شما از لحاظ اقتصادی و مالی توجیه پذیر نباشد، برای هیچ جذابیتی برای سرمایه گذار نخواهد داشت. بنابراین در فرآیند تدوین استارتاپ خود باید به این بعد توجه ویژه داشت برای آن برنامه ریزی کرد.

در ادامه به تشریح شاخص هایی که در ارزیابی مولفه پتانسیل اقتصادی به آنها توجه می‌شود، می‌پردازیم.

 ارزش فعلی خالص یا Net Present Value (NPV) در ارزیابی پتانسیل اقتصادی

همه ما می­دانیم که ارزش پولی که اکنون در اختیار داریم، به مراتب بیشتر از ارزش آن در آینده است. زیرا از طریق راه اندازی کسب و کار یا خرید یک محصول و فروش ان با قیمت بالاتر برای خود ایجاد سود می کنیم. مهم ترین دلیلی که بر این موضوع اثر می­گذارد تورم است که به آن ارزش زمانی پول نیز می­گویند.
تعریفی که درباره ارزش فعلی خالص می­توانیم داشته باشیم این است که: ( ارزش فعلی جریان های نقدی با نرخ بازدهی مورد نظر در یک پروژه و مقایسه با سرمایه گذاری اولیه).
از این روش به منظور مقایسه ارزیابی پتانسیل اقتصادی و ارزیابی دو یا چند پروژه در مقابل هم استفاده می شود. در واقع این روش از دو نظر کاملا مناسب است :
1- در محاسبه آن، ارزش زمانی پول و ارزش زمان حال آن در نظر گرفته می­شود.
2- با محاسبه NPV رقم بسیار دقیقی به دست خواهد آمد که مبلغ سرمایه گذاری اولیه را به راحتی و با اطمینان می­توان با آن مقایسه کرد.

بنابراین استارتاپ شما ارزشی که به لحاظ مالی ایجاد می‌کند باید از ارزش پولی سرمایه گذار در پروژه های مشابه سرمایه گذاری می‌کند بیشتر باشد و این ارزش محاسبه گردد.

 این موضوع که استارتاپ شما اگر در این مبحث جایگاه مناسبی داشته باشد، همواره مسیر خود را طی کرده‌اید؛ ایده اشتباه و نادرستی است. موارد مهم دیگری وجود دارند که مجموع تمامی آنان باعث می‌شود استارتاپ شما در اولویت بالایی برای ورود به نکسترا قرار بگیرد.  

شما زمانی می‌توانید در این مسیر قرار بگیرید که در بازه جذب تیم‌های استارتاپی در راستای پیش شتابدهی و شتابدهی قرار داتشه باشیم. اکنون نیز این بازه برای شما وجود دارد و می‌توانید وارد چهارمین دوره شتابدهی نکسترا شوید.در نظر داشته باشید این دوره جذب استارتاپ بر حوزه‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و شهر هوشمند متمرکز است. 

لینک ثبت‌نام رایگان در دوره شتابدهی نکسترا

(IRR) نرخ بازده داخلی در ارزیابی پتانسیل اقتصادی

تصور کنید که برای ایجاد تحول درآمدی یا کاهش هزینه ها ایده­ای درذهن دارید؛ حال از کجا باید دانست که این ایده مناسب است ؟
در واقع برای این کار از روش نرخ بازده داخلی استفاده می کنیم. افرادی که ارزیابی پتانسیل اقتصادی را انجام می دهند، از این روش در کنار روش NPV استفاده می کنند چون که هر دو­ی این ها با یکدیگر مشابه­اند اما دارای متغییر های متفاوتی هستند.
با محاسبه این شاخص شما باید بازگشت واقعی جریانات نقدی را محاسبه کنید و سپس آن را با نرخ مانع شرکت مقایسه کنید. درنتیجه اگر نرخ بازده داخلی بیشتر باشد، استارتاپ شما یک سرمایه گذاری ارزشمند خواهید بود.

نرخ بازده داخلی استارتاپ

(ROI) نرخ بازگشت سرمایه و ارزیابی پتانسیل اقتصادی

این نسبت بیان کننده سود حاصل از سرمایه گذاری در قالب درصدی معین از هزینه های اولیه را نشان می دهد.
زمانی که نرخ بازگشت سرمایه شما مثبت باشد، آن را یک بازگشت خوب به حساب می­آوریم و در صورت منفی بودن به این نتیجه می رسیم که رقم بازگشتی به طور کامل هزینه ها را جبران نکرده است.

درآمد پایدار بالقوه و ارتباط با ارزیابی پتانسیل اقتصادی استارتاپ

این عنوان به درآمدی گفته می‌شود که بدون فعالیت سخت و آن‌چنانی به دست آید. این میزان درآمد در بیشتر اوقات همیشگی است و البته در مقایسه با سایر قسمت ها کمتر است .
برای درک بهتر این مطلب با یک مثال توضیح را تکمیل می­کنیم؛ فرض کنید که مبلغی را در بانک مورد نظر خود سپرده گذاری می­کنید، طبیعتا در پی این سپرده گذاری سودی به صورت ماهیانه یا سالیانه به دست شما می­رسد که نمونه بارز درآمد پایدار بالقوه است.

درآمد پایدار و مدل درآمدی استارتاپ

 

فراموش نکنید اگر فکر می‌کنید ایده و یا فعالیت استارتاپ شما در حوزه‌های تخصصی از جمله شهرهوشمند، اینترنت اشیاء، امنیت سایبری، مخابرات و بلاکچین است در وبسایت ما ثبت نام کنید و اگر در محاسبات مالی برنامه کسب و کار خود نیازمند کمک و راهنمایی هستید نکسترا این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اسکرول به بالا