شتابدهنده‌ های ایران

شتابدهنده‌ های ایران و فرآیند جذب سرمایه از آنان

شتابدهنده و خدمات آن را چقدر می‌شناسید؟

تا کنون وارد فرآیند جذب سرمایه از شتابدهنده‌‌ها شده‌اید؟

در این مطلب برخی از شتابدهنده‌ ها را به شما معرفی می‌کنیم و فرآیند دریافت سرمایه از آنان را برای شما شرح خواهیم داد. با مطالعه دقیق این محتوا دید درست و دقیقی از این فرآیند به دست خواهید آورد.

شتابدهنده چیست؟

شتابدهنده به مراکزی گفته می‌شود که امکان رشد سریع و اصولی استارتاپ‌ها را فراهم می‌کند و در این زمینه به استارتاپ‌ها کمک می‌کند تا به کسب‌و‌کاری بالغ و سودآور تبدیل شوند.

تعریف ذکر شده یکی از واضح‌ترین و ساده‌ترین تعاریفی است که می‌توان برای فعالیت یک شتابدهنده ارائه داد.

چنین مراکزی در ایران روز به روز در حال گسترش هستند. چرا؟

زیرا علاقه و شوق به ایجاد کسب‌و‌کار‌های نوپا روز به روز در حال افزایش است و سرانجام آن، به حل چالش‌ها و دغدغه‌های مردم خواهد رسید.

شتابدهنده ها وظیفه دارند که پذیرای ایده‌های خلاقانه، نوآورانه و با پتانسیلی باشند که در کنار سودآوری، توانایی حل مشکلات و تسهیل برخی از فرآیندهای روزمره و مهم زندگی را داشته باشند.

شتابدهنده‌ها به چه چیز‌هایی توجه می‌کنند؟

می‌دانید زمانی که درخواست ورود به فرآیند پیش شتابدهی یا شتابدهی را ارسال می‌کنید، معیار‌های پذیرش و سرمایه‌گذاری بر روی ایده و طرح شما چیست؟ چه چیزی برای مجموعه هدف شما مهم است؟ آیا ایده جذاب، به تنهایی کفایت می‌کند؟

این‌ها سوالاتی هستند که باید قبل از ارسال درخواست از خود بپرسید و جواب‌های منطقی را برای آن ارائه دهید.

مجموعه‌ای که قصد بررسی درخواست و ایده شما را داشته باشد، جدای از طرح شما، مواردی را مد نظر قرار می‌دهد تا موقعیت کلی شما را به خوبی ارزیابی کرده و پتانسیل رشد کسب و کار شما را نیز پیش بینی کند.

معیار های جذب سرمایه استارتاپ

معیارهای ارزیابی تیم‌ در شتابدهنده 

اگر از دید مجموعه سرمایه‌گذار به موضوع نگاه کنیم دید متفاوتی از فرآیند را به دست می‌آوریم. شتابدهنده پتانسیل ایده را از جهاتی مورد بررسی قرار می‌دهد که به تمام آن‌ها اشاره می‌کنیم.

پتانسیل فنی و عملیاتی

در این بخش بررسی می‌شود طرح مورد نظر تا چه میزان توانایی تاثیر‌گذاری و پیاده‌سازی را دارد. باید بدانید که در بخش فنی به مباحثی که با برنامه‌نویسی در ارتباط هستنتد نیز توجه می‌شود و سطح و کیفیت آن بررسی می‌شود.

دید عملیاتی که به ایده شما وجود دارد موردی مانند اثر‌گذاری بر روی محیط را کنکاش می‌کند. شتابدهنده می‌خواهد متوجه شود که در بخش عملیاتی و اجرا، کسب‌و‌کار شما تا چه میزان نوآورانه و غافلگیر کننده عمل می‌کند.

روش‌های پیاده‌سازی و اجرا بسیار بیشتر از سایر معیارها می‌تواند توجه شتابدهنده را به ایده شما کسب کند. در صورتی که روش‌های پیاده‌سازی و اجرا به هزینه‌های غیر منطقی و روش‌های سخت و غیر‌ممکن مربوط شود، به طور معمول ایده شما شانس کمتری برای پذیرش خواهد داشت.

پتانسیل بازاری

زمانی که درباره پتانسیل بازاری یک ایده صحبت می‌کنیم، مواردی از قبیل اینکه ایده تا چه میزان توان جذب سهم از بازار را دارد و تا چه حدی در محیط رقابتی توان توسعه و رشد را دارد.

از منظر بازار باید بررسی شود که اندازه بازار و مشتریان تا چه میزان جذاب است و بازار هدف شما وسعت قابل قبولی دارد یا خیر؟ و یا به حد کافی بازار Niche  است یا خیر.

وقتی که حوزه فعالیت کسب‌و‌کارتان را مشخص می‌کنید قطعا مجموعه‌ها و افراد متعددی در آن حوزه در حال فعالیت هستند و تا کنون بسیاری از مشتریان را به سمت خود جذب کرده‌اند.

مهم‌ترین سوالی که باید به آن پاسخ دهید این است که آیا از مزیت رقابتی در بازار برخوردار هستید؟

پتانسیل اقتصادی

این مورد یکی از کلیدی‌ترین معیارهایی است که شتابدهنده‌های ایران برای سرمایه‌گذاری به شدت بر آن تاکید و تمرکز دارد.

شاخص‌هایی که د راین بخش مورد توجه قرار می‌گیرند عبارتند از :

  •  ارزش فعلی خالص (NPV) 
  •  نرخ بازده داخلی (IRR) 
  •  نرخ بازگشت سرمایه (ROI) 
  •  درآمد پایدار بالقوه 

بنابراین تا این قسمت دریافتیم که باید چه ویژگی‌های اساسی و مهمی را داشته باشید به چه مواردی دقت کنید که از دید شتابدهنده، مناسب و قابل سرمایه‌گذاری به نظر برسید.

گذر از سنجش خود، مرحله‌ای است که اکنون پشت سر گذاشته‌اید و می‌بایست شتابدهنده‌های که قصد دارید فرآیند مذاکره و ارائه با آنان را آغاز کنید را انتخاب کنید.

توصیه ما این است که در ابتدا بر اساس حوزه فعالیت خود، شتابدهنده‌ها و مراکز مربوطی که در حوزه‌های تخصصی شما فعالیت می‌کنند را هدف قرار دهید و ایده‌ی خود را برای آنان ارسال کنید.

برای مثال اگر در حوزه اینترنت اشیا فعالیت دارید، در ابتدا به سراغ شتابدهنده‌های تخصصی بروید که سرمایه‌گذاری‌های خود را در این زمینه انجام می‌دهند.

شتابدهنده نکسترا

شتابدهنده مرکز نوآوری نکسترا

شتابدهنده مرکز نوآوری نکسترا از سال 1398 فعالیت خود را در اکوسیستم نوآوری، کارآفرینی و استارتاپی آغاز کرد. نکته حائز اهمیت این است که شتابدهنده نکسترا به عنوان یک مجموعه تخصصی در حوره‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، شهر هوشمند، امنیت سایبری و مخابرات فعالبت می‌کند و خدمات آن شامل سایر حوزه‌های اکوسیستم نخواهد شد. 

با مراجعه به پوتفولیو نکسترا می‌توانیم به تیم‌های سرمایه‌گذاری شده از سوی این شتابدهنده دسترسی داشته باشیم و دید بهتری به مجموعه فعالیت‌های آن داشته باشیم. 

مرکز نوآوری نکسترا هر ساله دوره‌های شتابدهی تخصصی را برگزار می‌کند و فراخوان جذب تیم‌های استارتاپی را در اکوسیستم استارتاپی کشور منتشر می‌کند. تیم‌های استارتاپی که در حوزه‌های ذکر شده فعالیت می‌کنند این امکان را دارند که وارد دوره شتابدهی نکسترا شده و از مزایای آن استفاده کنند و شانس جذب سرمایه خود را افزایش دهند. 
مزایای دوره شتابدهی در شتابدهنده نکسترا:

 فصای کار اشتراکی   شبکه‌سازی با سرمایه‌گذاران خطرپذیر کشور   اتصال به شبکه سرمایه‌گذاران حاشیه خلیج فارس   منتورینگ و مشاوره تخصصی 

 

لینک ثبت‌نام رایگان در دوره شتابدهی نکسترا

 

شتابدهنده‌ های ایران چگونه شما را پذیرش می‌کنند؟

برای ورود به یک شتابدهنده ابتدا باید سازگاری بین حوزه فعالیت کسب‌و‌کارتان با شتابدهنده وجود داشته باشد. دلیل تاکید ما بر روی این موضوع این است که در همان ابتدا در صورت مربوط نبودن حوزه شما با شتابدهنده ، قطعا ارزیابی اولیه نیز بر روی ایده شما صورت نخواهد گرفت و زمان ارزشمند خود را از دست خواهید داد…

در صورت ورود به دوره پیش شتابدهی:

در این بخش ابتدا ایده و طرح خود را برای شتابدهنده ارسال می‌کنید و در دسته استارتاپ‌های مورد بررسی برای پذیرش قرار خواهید گرفت.

پس از آن که با بررسی سطحی و اولیه، تطابق فعالیت شما با شتابدهنده در سطح مناسبی قرار داشت، ایده شما وارد مرحله پذیرش در کمپ پیش شتابدهی شده و می‌بایست تمامی کارگاه‌های مقدماتی مربوطه را شرکت کنید و طبق آموزش‌های هر بخش، تکالیف مورد نیاز را انجام دهید (این کمپ معمولا بین 6 الی 8  هفته به طول می‌انجامد).

پس از آماده‌سازی استارتاپ برای ارائه ایده خود در یک چارچوب استاندارد و تمرین‌های مکرر ارائه به سرمایه‌گذار، استارتاپ‌ها آماده روز دمودی خواهند شد. در این روز، تعداد زیادی از شتابدهنده‌های ایران و سرمایه‌گذاران خطر‌پذیر با حضور خود به ارزیابی و انتخاب استارتاپ‌های مورد نظر می‌پردازند و در صورت تمایل پیشنهادات خود را ارائه می‌دهند.

در صورت ورود به شتابدهی:

پس از ارائه استارتاپ ها به سرمایه گذار و انتخاب ایشان توسط سرمایه گذاران جهت جذب سرمایه بذری، وارد مرحله جذاب شتابدهی خواهید شد.

استارتاپ‌های منتخب در ابتدا پس از عقد قرارداد اخذ سرمایه بذری و دوره شتابدهی قدم به دوره شتابدهی خواهند گذاشت.    شتابدهنده‌های ایران

استارتاپ‌های منتخب، مورد ارزیابی و بررسی موشکافانه قرار خواهند گرفت و به عبارتی، زیر و بم ایده، تیم و کسب‌و‌کار توسط شتابدهنده بررسی می‌شود. جلسات شخصی سازی شده بین شتابدهنده و استارتاپ برگزار می‌شود و شاخص های کلیدی عملکرد متناسب با پتانسیل تیم استارتاپی برای پایان فاز اول جذب سرمایه در قرارداد تعیین می‌گردد.

کمپ شتابدهی استارتاپ‌ها به طور میانگین حدود 6 الی 10 ماه به طول می‌انجامد و در این دوره، استارتاپ علاوه بر جذب سرمایه بذری مورد نظر، از خدمات منتورینگ تخصصی، شبکه‌سازی برای دریافت راند‌های بالاتر، دوره ها و کارگاه‌های آموزشی و فضای کار نیز برخوردار است.

سخن پایانی

طبق توضیحاتی که ارائه دادیم، باید بدانید که فرآیند جذب سرمایه از شتابدهنده‌ های ایران نیاز به رعایت چه مواردی دارد.

یک استارتاپ برای لمس موفقیت و تبدیل شدن به کسب‌و‌کاری بالغ، می‌بایست در مسیری که شتابدهنده در اختیار آن قرار می‌دهد حرکت کند و این راهنمایی را مانند چراغی در مسیر پر پیچ‌و‌خم کارآفرینی تصور کند.

باید بدانید که شتابدهنده تخصصی نکسترا نیز به عنوان یکی از فعال‌ترین اعضای اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپی کشور تمامی خدماتی که درباره آنان صحبت کردیم را ارائه داده خود را پشتوانه کارآفرینان و متخصصان می‌داند.

 

 

اسکرول به بالا