استارتاپ استودیو

استارتاپ استودیو چیست؟

شتابدهنده‌ها، مراکز رشد و سایر اجزای این چنینی اکوسیستم کارآفرینی کشور، در جایگاهی هستند که ایده های موردنیاز برای راه اندازی کسب وکارها را از بیرون از سازمان خود جذب میکنند .اما روال‌های جدید و مسئله محوری نیز به این موارد اضافه شده است که ایده‌ها را در سازمان‌های بزرگ، کسبوکارهای موفق بزرگ، چالش‌های محیطی و یا روندهای جهانی فناوری جستجو می‌کنند و برای تحقق بخشیدن به آنها، به دنبال جذب نیروهایی هستند که بتوانند تیم‌های استارتاپی موفقی را در آینده شکل دهند. استارتاپ استودیوها یا کارخانه های استارتاپ از این جنس هستند در این استودیوها غالباً بر اساس نیازی که بیشتر در بازار مورد ارزیابی قرار گرفته، ایده پردازی و یا جذب ایده صورت میگیرد و پس از پخته شدن ایده و دستیابی به محصول کمینه پذیرفتنی، تیم های متخصص برای رشد سریع آنها جذب و سازماندهی میشوند. در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که در دل سازمانهای بزرگ وجود دارند و همچنین ضعف فرهنگ کارآفرینی درون سازمانی، نیاز است تا جایگاه این استودیوها در اکوسیستم کارآفرینی کشور پررنگ تر شوند.

استارتاپ استودیو در واقع ساختاری است که هدف آن ساختن شرکت‌های با ارزش می‌باشد و شانس موفقیت آن‌ها را در اکوسیستم افزایش می‌دهد در واقع استارتاپ استودیو می‌تواند همراه با افراد صاحب ایده، سهام شرکت تازه تاسیس را شریک شود و به همکاری استراتژیک خود تا مرحله خروج از مرحله شتابدهی ادامه دهد.

تاریخچه

در سال ۱۹۹۶ با پدیدار شدن مدل جدیدی به نام استارتاپ استودیو، در واقع سازمان‌هایی تشکیل شدند که استارتاپ‌ها را در مسیر پایداری و توسعه پذیر قرار می‌دادند. شاید تاکنون آن‌ها را با نام‌هایی هم‌چون سازندگان جسور، کارخانه استارتاپ و … نیز شنیده باشید. اخیرا سازمان‌ها نیز از این مدل به عنوان دستورالعملی جهت تقویت پتانسیل‌های نوآوری خود بهره برده‌اند.همچنین در سال ۲۰۰۷ با رکود اقتصادی مدل استارتاپ استودیو ها رواج پیدا کردند در دهه‌ی اخیر ما شاهد رشد بالایی از استارتاپ استودیوها بودیم، امروزه بیش از ۲۰۰ مورد استارتاپ استودیو گزارش شده است براساس این گسترش تا سال ۲۰۲۳ نرخ دوبرابری را پیش بینی می‌کنیم.

تفاوت استارتاپ استودیو با دیگر نهادهای مرتبط

خیلی از ما به عنوان افرادی که آشنایی با فضاها نداریم وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری خطرپذیر، فرشتگان سرمایه گذار، شتاب‌دهنده و… می‌شود تمایز و تفاوت این‌ها را نمی‌دانیم طی گزارش وبسایت مدیوم می‌توانیم جایگاه این‌‌ها را با توجه به سرمایه انسانی و سرمایه مالی از یکدیگر تفکیک کنیم.

منبع

 

 

 یک شتاب دهنده،  کارآفرینانی را که با ایده ها و استراتژی‌های خود می آیند و به دنبال سرمایه و کمک مدیران و بنیان گذاران باتجربه هستند را در مسیر تبدیل به ایده  قابل اجرا و توسعه یاری میکنند و با مشاوره های تخصصی خود به روند رشد ان ها سرعت می بخشند اما در یک استارتاپ استودیو، در ابتدا هیچ تیمی وجود ندارد. استودیو ایده های مختلف را ایجاد می کند و سپس برای ایده ها تیم های مناسب پیدا می کند تا ایده ها را به کسب وکار تبدیل کنند.

استودیو ها نیز مانند استارتاپ‌ها با سرمایه های خطرپذیر بودجه خود را تامین می کنند. هدف این استودیوها ساده کردن روند فعالیت استارتاپ‌ها و کاهش ۹۰ درصدی شکست در آنهاست.همانطور که از شکل بالا مشاهده می‌ کنیم استارتاپ استودیو با تامین سرمایه انسانی و سرمایه مالی،  در دوره طولانی مدتی همراه استارتاپ‌ها می‌باشند.

۷مرحله اساسی استارتاپ استودیو

۱) ایجاد تیم‌های اصلی به همراه کارآفرینان

۲) ایجاد زیر ساخت و بودجه داخلی

۳) ایجاد ایده‌ و در برخی موارد به عنوان سهامدار

۴) ایجاد استارتاپ‌های چندگانه به طور موازی

۵)  حذف اعضای تیم‌ غیر فعال و تخصیص مجدد تیم

۶) پیگیری مستمر روند کار تیم‌های فعال

۷) رشد، استراتژی خروج، تکرار

چرخه استارتاپ استودیو

همانطور که قبلا اشاره کردیم فرآیند استارتاپ استودیو‌ها به این صورت است که کارآفرین، شبکه، ایده، مهارت وتجربه ترکیب می‌شوند و تیم موردنظر را تشکیل می‌دهد و طی مراحل متوالی و ارزیابی‌های مکرر، منابع به تیم‌ تخصیص می‌یابد. بعد از نهایی شدن آن تیم وارد مرحله رشد و استقلال نسبی می‌شود و پس از ارزیابی نهایی، حمایت‌های دیگری را از استودیو دریافت می‌کند و در نهایت به عنوان شرکت مستقل خروج پیدا می‌کند.استودیو ها زمان زیادی را می‌گذارند تا شرکت با ارزش را بسازند.

منبع

چرخه

 

استارتاپ استودیو نکسترا چگونه استارتاپ‌های موفق را می‌سازد؟

ما با برخورداری از فرآیندهای روشن، برای تایید ایده‌ها و تبدیل یادگیری به یک Business Model پایدار، به بهینه سازی ایده و تشکیل تیم با تجربه،خوب و مجرب کمک می‌کنیم همچنین با از سر راه برداشتن موانع، به استارتاپ‌هایی که در مرحله‌ی نخست و یا بذر (Seed) خود به سر می‌برند، کمک کرده تا از بروز مشکلات رایج جلوگیری کنند و  شانس موفقیت  آنها را افزایش می دهیم.

در استارتاپ استودیو نکسترا قبل از اینکه ایده ها شکل بگیرند، بسترها و بازار مصرف را مورد مطالعه قرار می دهیم و روش‌های مبتنی بر خلاقیت و نوآوری را به کار می‌بندیم تا با بهره‌گیری از امکانات و بسترهای فراهم شده، مسیر رسیدن به موفقیت با سرعت بیشتری طی شود.

ویژگی های عضویت در استارتاپ استودیو نکسترا

۱. ایده های داخلی

اگر به استارتاپ استودیو نکسترا بپیوندید دغدغه داشتن ایده را نداشته باشید بسیاری از ایده ها درون دیوار های استودیو خلق می‌شوند. همانطور که گفتیم استارتاپ استودیوها  همانند صاحب قسمتی سهام عمل می‌کنند و یک شریک برای کسب و کار نوپا می باشد..

۲. تولید کسب‌وکار

استارتاپ استودیوها برای تولید کسب‌وکارهای جدید ایجاد می‌شوند. استارتاپ استودیو نکسترا هم  استارتاپ‌های  مختلفی را در حوزه تخصصی خود راه‌اندازی کرده است.

۳. دارای زیر ساخت در حوزه کاری

استارتاپ استودیو ها زیرساخت های لازم ، برای راه اندازی استارتاپ ها را در حوزه تخصصی خود فراهم می کنند.  پس اگر از این نهادها برای استارتاپ خود کمک بگیرید  دیگر دغدغه زیر ساخت را نخواهید داشت.

نتیجه‌گیری

من معتقدم که استارتاپ استودیوها  می‌توانند منبع غنی از محصولات و خدمات نوآورانه را ارا‌ئه دهند  همچنین در دنیایی که کسب‌وکارها در حال دستیابی به دسترسی جهانی و افزایش موفقیت هستند استودیوها با هدف ایجاد سود و ارزش می‌توانند نقش مهمی داشته باشند. استودیو ها ورودی لازم  برای ایجاد یک شروع استارتاپ، را پشتیبانی می‌کنند که در نهایت یک شرکت با ارزش خروج پیدا می‌کند.

 

منبع

اسکرول به بالا